خازن کولر گازی و روش تعمیر آن
یکی از موارد مهم در دوره های آموزش کولر گازی آشنایی با تعمیر خازن ها می باشد خازن وسیله ای است که به منظور ایجاد گشتاور قوی راه اندازی و حرکتی در موتور های تک فازه به کار می رود. ظرفیت هر خازن برحسب میکروفاراد بر روی بدنه آن نوشته شده است. خازن ها به طور سریع با سیم پیچ کمکی ( راه انداز ) در مدار قرار می گیرد و بر دو نوعند:
الف : خازن کار ( خازن روغنی ) : این خازن به طور دایم با سیم پیچ راه انداز به صورت سریع در مدار قرار می گیرد. ظرفیت خازن کار نسبت به خازن راه انداز کمتر است. طرفیت این خازن ها معمولا تا 40 میکروفاراد می باشد.
ب : خازن راه انداز( خازن خشک ) : این خازن به طور لحظه ای و در هنگام راه اندازی موتورها با سیم پیچ کمکی به طور سری در مدار قرار می گیرد و سپس توسط رله ولتاژ و یا رله جریان از مدار خارج می شود.
آموزش تعميرات وعیب یابی چيلرهای تراكمي
معمولا برای تخلیه بار الکتریکی خازن های خشک شارژ شده یک مقاومت الکتریکی از نوع کربنی را به طور موازی با خازن لحیم می کنند. در صورت نداشتن مقاومت برای تخلیه ی بار الکتریکی می توان به وسیله یک تک سیم خازن را اتصال کوتاه را داد ( برق خازن بایستی قطع باشد. ).
لازم به ذکر است کلیه خازن های مورد استفاده در سیستم های تهویه مطبوع ال جی باید protected باشد کلمه protected بر روی بدنه خازن می بایستی درج شده باشد.
نحوه تست خازن:
1 – بررسی اتصال زمین بین ترمینال و بدنه را بررسی کنید. مقاومتی را بین یک طرف ترمینال و بدنه خازن برای چک کردن پیوستگی متصل کنید.
2 – بازرسی خازن
سر سیم ها را از هر دو ترمینال خازن برای چک کردن جدا کنید.
هر دو ترمینال را برای مدت دو تا سه ثانیه توسط سیم به هم تماس داده و تخلیه کنید.مطمین شوید که برای جلوگیری از آسیب به دستگاه اندازه گیری ، این کار قبل از اندازه گیری انجام شود.).
پس از تخلیه هر دو ترمینال مولتی متر عقربه ای به ترمینال خازن متصل می گردد تا جهت نوسان حرکت عقربه اهم متر مشخص گردد.سه نوع از تغییر نوسانی صفحه نمایشگر مولتی متر و جهت نوسان و علایم آن به شرح زیر است:
نرمال :غقربه به طور لحظه ای حرکت رفت و برگشت دارد.
اتصالی: عقربه حرکت کرده و باقی می ماند.
خازن نشتی دارد: عقربه اصلا حرکت نمی کند.
آموزش تعمیرات و نگهداری سیستم های تهویه مطبوع
خازن کولر گازی و روش تعمیر آن