فیلم آموزش چیلر جذبی + دانلود | آموزش چیلر با مدرک معتبر

آموزش تعمیرات پکیج چیلر کولرگازی با مدرک رسمی زیر نظر سازمان فنی حرفه ای کشور جهت ورود به بازار

سلام من در خدمت شما هستم هر سوالی دارید از من بپرسید...

ثبت نام از طریق واتس اپ
Close and go back to page

دوره آموزشی، تخصصی و حرفه‌ای  " چیلرهای جذبی و اهمیت آن در سیکل CCHP  در تولید توام " (مدرس: آقای دکتر جاماسب پیرکندی)    

این دوره آموزشی توسط سازمان نظام مهندسی تهران برگزار گردیده است و فیلم آن به صورت رایگان در اختیار شما قرار میگیرد. در کلاسهای آموزش چیلر جذبی و آموزش چیلر در اصفهان و تهران و آموزش تعمیر پمپ در موسسه دانش تاسیسات به بررسی موارد مربوطه پرداخته می شود.

دانلود بخش اول

مشاهده بخش دوم

مشاهده بخش سوم

مشاهده بخش چهارم

 برای دانلود کتابچه چیلر جذبی روی لینک زیر کلیک نمائید

 چیلر جذبی چیست؟ تک اثره، دو اثره، شعله مستقیم

چیلر جذبی یا ابزوربشن (Absorption chiller) یکی از سیستم های برودتی رایج در صنعت تهویه مطبوع است که بر اساس سیکل تبرید جذبی کار می کند. در مقالات قبلی تهویه نگار، به طور کامل دربارۀ انواع چیلر و طرز کار آن ها بحث کرده ایم و در این مطلب سعی داریم به طور جامع چیلرهای جذبی را مورد بررسی فنی قرار دهیم و با نحوه کارکرد و کاربرد چیلرهای جذبی آشنا شویم.

بر خلاف چیلرهای تراکمی که از انرژی الکتریکی و کمپرسور در سیکل تبرید تراکمی استفاده می کنند، نقطه عطف چیلرهای جذبی این است که با حذف کمپرسور، از انرژی گرمایی یا حرارتی به منظور تولید برودت بهره می برند و همین امر سبب کاهش مصرف برق در این نوع ماشین ها شده است. این انرژی گرمایی به عنوان محرک سیکل برودت جذبی می تواند از طریق بخار داغ، احتراق گاز طبیعی و حتی گرمای اتلافیِ یک فرایند تأمین شود. چیلرهای جذبی دارای نقاط قوت و ضعفی هستند که در ادامه به آن ها می پردازیم.

حذف کمپرسور در چیلر جذبی ممکن است در نگاه اول کمی عجیب باشد و خواننده را سردرگم کند، اما به طور کامل توضیح می دهیم که چگونه تجهیزات جایگزین کمپرسور مانند پمپ، جاذب و ژنراتور، طی یک فرآیند شیمیایی در چیلرهای جذبی نقش کمپرسور را ایفا می کنند و سبب به حرکت درآمدن مبرد (آمونیاک یا آب) در سیکل تبرید جذبی می شوند.

واقعیت این است که امروزه با پیشرفت علم و تکنولوژی در حوزه برودت صنعتی، چیلرهای تراکمی بیش از پیش مورد استقبال قرار گرفته اند و بسیاری از مشتریان شرکت تهویه نگار در حال جایگزینی چیلرهای تراکمی بجای چیلرهای جذبی هستند.

 آموزش چیلر جذبی

اما به طور کلی انتخاب چیلرهای جذبی در موارد زیر بیشتر مورد توجه قرار می گیرد:

امکان تامین برق برای چیلرهای تراکمی وجود نداشته باشد.

آب به مقدار کافی و با خصوصیات قابل قبول وجود داشته و با مشکل کم آبی مواجه نباشیم.

سوخت های فسیلی مانند گاز یا گازوئیل در محل نصب چیلر، به آسانی قابل دسترسی باشد.

رطوبت نسبی هوای منطقه به جهت عملکرد کولینگ تاور یا برج خنک کننده بالا نباشد.

 

ساختار و اجزای چیلرجذبی

پیش از توضیح عملکرد چیلر جذبی باید نگاهی داشته باشیم  به اجزا و عملکرد سیکل تبرید جذبی. در اینجا به طور مختصر اجزا و نحوه کارکرد این سیکل را بررسی می کنیم. اجزای سیکل جذبی در شکل زیر نشان داده شده اند.

 

مطابق شکل فوق مهم ترین اجزای سیستم های جذبی عبارتند از :

ژنراتور

کندانسور یا چگالنده

اواپراتور یا تبخیر کننده

ابزوربر یا جاذب

مبدل حرارتی جهت افزایش راندمان چیلر جذبی اضافه شده و معمولاً در کنار اوپراتور و ابزوربر و در قسمت پایین دستگاه نصب می شود.

 

سیکل چیلر جذبی

اساس عملکرد سیکل تبرید جذبی همانند سیکل تبرید تراکمی بخار است و فقط بجای استفاده از کمپرسور، از تجهیزاتی به نام پمپ، ابزروبر یا جاذب و ژنراتور استفاده شده است. سیکل تبرید جذبی از نظر چگالش گاز مبرد در فشار و دمای بالا (فرآیند چگالش در کندانسور) و تبخیر آن در فشار و دمای کم و گرفتن گرما از ماده ای که باید سرد شود (فرآیند تبخیر در اواپراتور)، شبیه سیکل تبرید تراکمی است.

 

CHP  چیست؟

در نیروگاه های CHP حرارت حاصل از تولید برق در مولدهای محرک ژنراتور، به منظور تأمین انرژی لازم جهت گرمایش، مورد استفاده قرار می­ گیرد. فرایند تولید همزمان را می ­توان بر اساس انواع مولدهای نیروی محرکه، از جمله توربین ­های گاز، توربین ­های بخار، موتورهای احتراقی و مولدهای دیگر طبقه ­بندی نمود. در شرایطی که منابع تولید انرژی اولیه نیز شامل دامنه وسیعی از جمله سوخت­ های فسیلی (Fossil) زیست توده (Biomass) زمین گرمایی (Geothermal) و یا انرژی خورشیدی (Solar Energy) می ­باشند.

 

در واقع تولید همزمان (Cogeneration) از نگاه ترمودینامیکی به معنای تولید دو یا چند شکل از انرژی با استفاده از یک منبع انرژی اولیه می ­باشد و از آنجا که دو شکل معمول انرژی، حرارتی و مکانیکی هستند و انرژی مکانیکی غالباً برای راندن یک ژنراتور الکتریکی به کار برده می­ شود، این فرآیند به تولید همزمان برق و حرارت (CHP) شناخته می­ گردد. حال در صورت به کارگیری چیلر جذبی، جهت تولید برودت و استفاده از گرمای قابل بازیافت نیروگاه تولید برق، به منظور تأمین انرژی مورد نیاز ژنراتور چیلر، امکان تولید همزمان برق، گرما و سرما نیز وجود خواهد داشت که چنین سیستمی را CCHP (مخفف عبارت Combined Cooling, Heat and Power) می نامند.

 

ویژگی ها و اجزای نیروگاه CHP (سیستم ­های تولید همزمان)

در مقابل سيستم های متمركز تولید برق (نیروگاه­ های حرارتی سنتی)، نیروگاه CHP یک روش توليد غير متمركز و محلی (District) به حساب می ­آید. به این معنا که می ­توان برای هر منطقه و محله ­ای، یک نیروگاه تولید برق مستقل پیش ­بینی نمود. این چنین به علت نزدیکی محل تولید برق به محل مصرف، تلفات ناشی از انتقال جریان الکتریسیته بسیار ناچیز خواهد بود.

 

در حالی که میزان اتلاف در مسیرهای انتقال شبکه های سراسری در حدود 20 درصد می ­باشد (البته در بعضی از شهرهای ایران نظیر شهر اهواز، اتلاف برق در شبکه توزیع تا 30 درصد نیز گزارش شده است). بعلاوه انرژي گرمایي ناشی از بازيافت تلفات حرارتي در مولدهاي محرک­ ژنراتور و همچنین در سیستم­ های خنک­ کاری نیروگاه ­های CHP (برج­ های خنک­ کننده و کندانسورهای تبخیری یا رادیاتور نیروگاهی) را می ­توان در دو حوزه پرمصرف و کاربردی، مورد بهره­ برداری قرار داد:

HVAC : به منظور تأمین انرژی لازم جهت تولید آب گرم مورد نیاز برای گرمایش ساختمان­ های مسکونی، اداری، تجاری و …

صنعت: جهت برآورده کردن نیاز بسیاری از فرایندهای صنعتی به انرژی گرمایی، در صنایع مختلفی همچون پتروشیمی­ ها، کارخانجات کاغذسازی و …

 لذا در نیروگاه های CHP با توجه به تولید الكتريسيته به صورت محلي و مستقل (غير متمركز) و استفاده همزمان از گرمای تلف­ شده، كارايي مولدهاي توليد برق به ميزان قابل توجهي افزايش یافته است. چنانکه راندمان تولید برق در نیروگاه ­های گازی، حدود 30 درصد می ­باشد که با افزایش هزینه­ های سرمایه­ گذاری و مجهز شدن به تجهیزات سیکل ترکیبی، راندمان آن نهایتاً تا 55 درصد قابل افزایش است. این در حالي است كه با بهره­ گيري از فناوری توليد همزمان برق و حرارت، آن هم بصورت مستقل، بازدهی انرژي اين مولدها به حدود 75 تا 95 درصد نيز خواهد رسيد که این راندمان بالا در مقایسه با توربین ­های گازی و سیکل ترکیبی، شانس زیادی در بهینه­ سازی مصرف سوخت ایجاد می کند. ضمن آنکه در سیستم­ های CHP میزان تولید CO2 به ازای واحد تولید برق (kW) بسیار پایین ­تر از روش ­های مرسوم دیگر بوده که از منظر کاهش انتشار گازهای گلخانه­ ای و مالیات بر CO2 بسیار جالب توجه خواهد بود. تا آنجا که بسیاری از دولت­ هاي اروپائي، آمريكا و حتي در بعضی از كشورهاي آسيایي نظير ژاپن، سياست­ ها و قوانيني را براي ترغيب به استفاده از نیروگاه ­های  CHP وضع نموده ­اند و این نشان از اهمیت CHP در کاهش مصرف انرژی می باشد.

سیستم های تولید همزمان فقط از یک فرآیند برای تولید الکتریسیته، گرما و یا سرما استفاده می­ کنند؛ بنابراین ظرفیت­ های گرمایش/ سرمایش و برق مورد نیاز، باید به خوبی تخمین زده شوند و بر اساس آن تجهیزات سیستم به نحو مناسبی انتخاب گردند. می ­بایست این انتخاب با دقت فراوان همراه باشد. بطوری که ممکن است در یک منطقه و محدوده مشخص، تنها بتوان بخشی از توان حرارتی و یا توان الکتریکی مورد نیاز را از طریق نیروگاه CHP احداث شده تأمین نمود؛ در شرایطی که این امکان وجود دارد که در منطقه­ ای دیگر، گرما و برق بیشتر از نیاز، تولید شده باشند. به هر ترتیب یک سیستم تولید همزمان دارای چهار عنصر و مؤلفه اساسی خواهد بود:

مولد نیروی محرکه: مکانیزم تولید کننده نیروی مکانیکی

ژنراتور الکتریکی: مکانیزم تولید کننده الکتریسیته

سیستم بازیافت حرارت: مکانیزم بازیابی گرمای تلف شده

سیستم کنترلی مناسب: مکانیزم مدیریت و کنترل کلیه سنسورها و عملگرها

در مجموع با توجه به همزمانی تولید و مصرف برق در سیستم­های تولید همزمان، نیاز است تا چنین سیستم ­هایی در محل­ هایی با خصوصیات ویژه زیر راه اندازی شوند:

تقاضای مصرف انرژی (برق و گرما) دائمی باشد.

تقاضای مصرف انرژی گرمایی، بالا باشد.

حتی الامکان، نسبت تقاضای برق و گرمایش متعادل باشد. به عبارت دیگر شرایط برای بهره­ برداری از سیستم در طی شبانه روز و در طول سال، به گونه ای باشد که بتوان بهره برداری پیوسته ای (دائم کار) را از سیستم محقق ساخت.

با توجه به وابستگی ظرفیت سیستم ­های CHP به نیاز گرمایشی هر مجموعه و در نتیجه ظرفیت پایین آنها، می توان CHP را در دسته سیستم های تولید پراکنده برق قرار داد. در شرایط کنونی و با وجود پتانسیل­ های آتی تا سال 2030 میلادی، انواع تکنولوژی ­های CHP در تولید پراکنده برق با در نظر گرفتن گاز طبیعی به عنوان منبع تولید انرژی اولیه، به شرح ذیل می باشند:

1- موتورهای رفت و برگشتی (Reciprocating engines)

2 – توربین های گازی (Gas turbines)

3- میکرو توربین ها (Micro turbines)

4- توربین های بخار (Steam turbines)

5- پیل­ های سوختی (Fuel cells)

اهمیت CHP در کاهش مصرف انرژی

با توجه به اهمیت مباحث صرفه جویی انرژی و سهم بالای مصرف انرژی در صنایع، بکارگیری روش های مؤثر در این راستا تأثیرات قابل توجهی در پیشرفت و توسعه هر کشوری به دنبال خواهد داشت. تولید همزمان برق و حرارت (CHP) به عنوان یک روش کارامد برای کاهش مصرف انرژی، در حال حاضر در دستور کار بسیاری از کشورهای پیشرفته قرار گرفته و سهم قابل توجهی از تولید برق و حرارت مورد نیاز در این کشورها، با استفاده از این روش تأمین می گردد.

در کشور ایران به علت ارزان بودن انرژی و پایین بودن سهم هزینه های انرژی نسبت به سایر هزینه ها در سبد هزینه خانوار، تا کنون در خصوص چگونگی مصرف انرژی و راه های کاهش مصرف آن اقدامات اساسی انجام نشده است. اما به تدریج که قیمت انرژی مصرفی با توجه به جهانی شدن اقتصاد و تجارت، خود را به سمت قیمت های بین المللی می رساند و نسبت بالاتری را در هزینه خانواده پیدا می کند، مصرف و اتلاف بی رویه آن به سرمایه های ملی و چرخه اقتصادی کشور لطمه زده و محیط زیست را در معرض خطر قرار می دهد. لذا یافتن راهکارهایی برای بهینه سازی مصرف انرژی در نیروگاه ها که یکی از پر مصرف ترین صنایع کشور می باشند، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.

در فناوری های تولید همزمان برق و حرارت (CHP)، حرارت اضافی حاصل از تولید برق و یا توان مکانیکی، برای استفاده مجدد از انرژی در مصارف مختلف بازیافت می شود. استفاده از این فناوری ها به دلیل وجود مقدار زیادی تلفات در هنگام تبدیل انرژی حرارتی به انرژی مکانیکی یا الکتریکی شکل گرفته است. این تلفات معمولاً به صورت حرارت وارد دودکش شده، دمای آن کنترل شده و در اتمسفر آزاد می شود. با بازیافت مقداری از حرارت در مبدل های حرارتی، بازدهی کل سیستم به مقدار قابل ملاحظه ای افزایش می یابد و در عین حال که برق تولید می شود، حرارت مورد نیاز مراکز تجاری، صنعتی و عمومی نیز تأمین می گردد. سیستم های تولید همزمان گرما، سرما والکتریسیته (CCHP) نیز، با کمک بازیافت حرارت تلف شده علاوه بر تولید توان الکتریکی، بارهای حرارتی و برودتی مورد نیاز را تأمین می کنند. گسترش روز افزون توربین های گاز و موتورهای احتراق داخلی گاز سوز، استفاده از سیستم های تولید همزمان با محرک اولیه توربین گازی و نیز موتورهای احتراقی را بسیار متداول کرده است. در این سیستم ها با استفاده از چیلر جذبی و نیز مولد بخار بازیاب حرارت (HRSG)، حرارت اضافی خارج شده از توربین (یا موتور احتراقی) می تواند بار حرارتی و برودتی محل مورد نظر را بدون مصرف جداگانه سوخت، علاوه بر الکتریسیته مصرفی، تأمین نماید. این عمل موجب کاهش مصرف سوخت و نیز کاهش انتشار مواد آلاینده می شود.

 

روش معمول برای تأمین نیاز الکتریکی و حرارتی مصرف کنندگان، خرید برق از شبکه و تولید حرارت از طریق سوزاندن سوخت در کوره ها و دیگ های بخار است. اما با به کارگیری فناوری تولید همزمان می توان مصرف سوخت و به طور کلی مصرف انرژی را تا حد قابل ملاحظه ای کاهش داد. در حال حاضر بخش اعظم انرژی مصرفی جهان از سوخت های فسیلی به خصوص نفت، گاز و زغال سنگ تأمین می شود. احتراق سوخت های فسیلی باعث انتشار انواع آلاینده ها نظیر اکسیدهای گوگرد، نیتروژن، منواکسید کربن و گاز کربنیک و … در محیط زیست می گردد و با ورود آن ها به جو زمین، سلامتی انسان ها و تمام موجودات زنده با خطر مواجه می گردد. سوخت های فسیلی علاوه بر انتشار گازهای مضر دارای منابع محدودی نیز می باشند، به طوری که در آینده ای نزدیک عمر ذخایر آن ها به پایان می رسد، که این واقعیت، جهان را با بحران جدی انرژی در قرن بیست و یکم روبرو خواهد کرد.

 

چیلر جذبی و استفاده از آن در نیروگاه مقیاس کوچک

چیلر دستگاهی است که جهت خنک کردن آب و یا هوا جهت پروژه های مسکونی، تجاری و صنعتی به منظور تهویه مطبوع و یا خنک کاری فرایندی استفاده میشود. به طور کلی چیلر ها را از نظر سیکل کارکرد به دو گروه تقسیم می کنند: تراکمی (vapor compression) و جذبی(sorption).

 

چیلرهای تراکمی جهت تراکم گاز و تداوم سیکل تبرید از کمپرسورهای رفت برگشتی، اسکرو ، اسکرال و سانتریفوژ بهره می­گیرند. در این نوع از چیلرها  موتور از طریق الکتریسیته تغذیه می­گردد هرچند موارد گاز سوز و یا توربین بخار نیز مورد استفاده قرار گرفته است.

 

در چیلر های جذبی دو نوع جذب حجمی (absorption)  و جذب سطحی (adsorption) وجود دارد. در جذب حجمی یک مبرد (معمولا آب) جذب مایع جاذب (معمولا لیتیوم بروماید) می­شود و در نوع جذبی سطحی، مبرد جذب یک جاذب جامد، مانند سیلیکا ژل، می­شود که نوع اول ارزان­تر و مرسوم­تر است. قوای محرکه سیکل جذبی انرژی حرارتی است که از احتراق مستقیم سوخت و یا غیر مستقیم از آب گرم و بخار به دست می­آید.  در نیروگاه های مقیاس کوچک یا نیروگاه های تولید همزمان برق و حرارت(CHP) که معمولا از دیزل ژنراتور رفت و برگشتی استفاده می­شود می­توان مستقیم یا غیر مستقیم از دود اگزوز ژنراتور به عنوان محرک چیلر جذبی استفاده کرد. در جدول ۱ خلاصه ای از ترکیب چیلر جذبی به همراه CHP ارایه شده است.

کاربردها

در چیلرهای جذبی گزینه­های متعددی برای انتخاب مبرد و جاذب وجود دارد. برای کاربری­هایی که نیاز دماهای بالای ۴۰ درجه فارنهایت دارند معمولا از آب به عنوان مبرد و از لیتیوم بروماید به عنوان جاذب استفاده می­شود. برای کاربری­های با دماهای پایین تر از ۴۰ درجه فارنهایت از آب به عنوان جاذب و از آمونیاک به عنوان مبرد استفاده می­شود. استفاده از چیلرهای جذبی در پروژه­های با ظرفیت سرمایشی بالا و یا پروژه هایی که نیاز به بار سرمایشی ثابتی در طول سال دارند بسیار مقرون به صرفه است. کاربردهای با ظرفیت های بالا به عنوان مثال مراکز خرید، بیمارستان­ها، هتل­ها، ساختمان­های اداری بزرگ و خوابگاه­ها می باشند. کاربری­هایی که در طول سال بار سرمایشی ثابتی دارند مانند سردخانه­ها، آب سرد فرایند­های صنعتی شیمیایی، غذایی و … دیتا سنترها و سرمایش شهرک­ها از جمله فضاهایی هستند که استفاده از چیلر جذبی توجیه فنی و اقتصادی دارد.

 

مطالب علمی

ارتباط با آموزشگاه دانش تاسیسات

شعبه تهران

شهر ری، سه راه ورامین، خیابان شهید غیوری، کوچه صالحی ، سرای محله شهید غیوری

تلفن:  09030770446

02136657315 - 02133372675

لوکیشن آموزشگاه دانش تاسیسات تهران

--------------------------

شعبه اصفهان

هشت بهشت غربی، انتهای ملک شمالی، نبش کوچه ریخته گران، روبروی قرض الحسنه ابوذر

تلفن: 03132722459

09909516260

09030770446

 لوکیشن آموزشگاه اصفهان

سامانه پیامک

5000203002020

جهت ثبت نام مشخصات خود را به شماره فوق پیامک نمائید.