رطوبت و اثرات ان در سیستم های تبرید | آموزش چیلر با مدرک معتبر

آموزش تعمیرات پکیج چیلر کولرگازی با مدرک رسمی زیر نظر سازمان فنی حرفه ای کشور جهت ورود به بازار

سلام من در خدمت شما هستم هر سوالی دارید از من بپرسید...

ثبت نام از طریق واتس اپ
Close and go back to page

رطوبت و اثرات آن در سیستم های تراکمی چیلر و کولرگازی

رطوبت با درصد های مختلف با اکثر مبرد هایی که عموما به کار برده می شوند ترکیب شده و باعث تشکیل ترکیبات بسیار خورنده ( معمولا اسیدها ) می شود . به طوری که با روغن و سایر مواد موجود در سیستم از جمله فلزات واکنش انجام می دهد. این عمل شیمیایی غالبا سبب حفره دار شدن و اسیب های دیگر در سوپاپ ها ، کاسه نمد ها ، سر محور یاتاقان ها ، دیواره سیلندر ها و سایر سطوح صیقلی می شود.

همچنین ممکن است سبب از بین رفتن روغن و تشکیل لجن و روکش فلزی یا سایر چیزهایی شود که باعث گرفته شدن سوپاپ ها و مجراهای روغن می شوند و سطوح یاتاقان ها را خط می اندازد و به عبارت دیگر عمر تجهیزات را کوتاه می کنند. همچنین خوردگی ناشی از رطوبت به نابودی سوپاپ ها کمک می کند و در موتور کمپرسور های بسته و نیمه بسته غالبا باعث از بین رفتن عایق سیم پیچی می شود که به اتصال کوتاه شدن یا اتصال بدنه سیم پیچ موتور می انجامد.

آموزش تعمير و نصب کولر گازی اسپیلت

سیکل تبرید

تاثیر وجود بخار آب در مبرد

وجود بخار اب به هر میزان که باشد می تواند باعث خرابی و نابودی سیستم تبرید کاملا عاری از رطوبت امکان ندارد. لذا عملکرد مطلوب سیستم تبرید ایجاب می کند که محتوی رطوبت سیستم پایین تر از سطحی باشد که اثار مخرب در تجهیزات ایجاد می کند.

حداقل سطح رطوبت که در یک سیستم تبرید اثار مضر به وجود خواهد اورد به روشنی تعریف نشده است و به طور قابل ملاحظه ای به ماهیت ماده مبرد، مقدار روغن و دمای کارکرد سیستم سیستم مخصوصا به دمای مبرد خروجی از کمپرسور بستگی دارد.

رطوبت در سیستم تبرید ممکن است به صورت اب ازاد یا محلول با مبرد وجود داشته باشد. وقتی که در یک سیستم تبرید رطوبت به صورت اب ازاد حضور دارد در کنترل کننده مایع مبرد ( شیر انبساط ) و یا در اوپراتور منجمد شده تبدیل به یخ می شود مشروط به اینکه دمای اوپراتور در پایین تر از دمای انجماد اب نگه داشته شده باشد.

برای مطالعه جزوه آموزش چیلر مهندس انجرقلی از بخش مربوطه دانلود نمائید. جهت دانلود کتاب کارگاه برودتی روی لینک کلیک نمائید.

 

تاثیر یخ زدن ورودی شیر انبساط

طبعا یخ بستن اب در محل شیر انبساط مانع از عبور به داخل اوپراتور می شود لذا سیستم از کار می افتد تا زمانی که یخ ذوب شده و جریان مبرد از سر گرفته شود در این چنین مواردی سیستم تبرید به صورت متناوب کار می کند زیرا جریان مایع مبرد به اوپراتور با انجماد و ذوب شدن یخ در محل اروفیس شیر انبساط قطع و وصل می شود. چون اب ازاد در سیستم فقط شیر انبساط قطع و وصل می شود.

چون اب ازاد در سیستم فقط وقتی وجود دارد که مقدار رطوبت سیستم از مقدار رطوبت سیستم از مقداری که مبرد به صورت محلول می تواند نگه بدارد تجاوز نکند. یخ بستن شیر انبساط بالاتر از حداقل سطحی است که خوردگی ایجاد می کند. ( پس خوردگی ایجاد می شود ) از طرف دیگر تنها ، نبودن یخ نمی تواند به این معنی باشد که محتوی رطوبت سیستم الزاما کمتر از سطحی است که سبب خوردگی می شود.

چون که در بعضی از مبردها، خوردگی در سطحی پایین تر از سطح تشکیل اب ازاد رخ می دهد. همچنین بایستی به خاطر داشت که انجماد در سیستم های تهویه مطبوع با در هر سیستم تبریدی که دمای اوپراتور بالاتر از دمای انجماد اب است اتفاق نمی افتد. به این دلیل سیستم های تبرید با دمای بالاتر غالبا بیشتر در معرض صدمات خوردگی ناشی از رطوبت می تواند هستند تا سیستم های با دمای پایین تر زیرا مقادیر نسبتا زیاد رطوبت می تواند بدون توجه و دقت برای دوره های زمانی طولانی در چنین سیستم هایی وارد شده باشد.

چون که توانایی نگهداری رطوبت به صورت محلول در یک مبرد منحصر به فرد با کاهش دما، کم می شود لذا به نتیجه می رسیم که در سیستم های کم دما محتوی رطوبت بایستی در یک سطحی خیلی پایین تر از مقداری که انجماد روی دهد نگه داشته شود. از این رو، معمولا خوردگی ناشی از رطوبت در چنین سیستم هایی در حداقل است.

برای دانلود دستورالعمل عیب یابی چیلر آب خنک اسکرو میتوانید از طریق لینک مربوطه اقدام نمائید.

 

 مقدار اسید موجود در سیستم چگونه اندازه گیری می شود.

مقدار اسید موجود در سیستم را می توان با گرفتن مقداری از روغن درون کارتر کمپرسور چک کرد. وسایل مختلفی برای این کار وجود دارد. یکی از این وسیله ها کیت مخصوص سنجش اسید روغن های برودتی است. با استفاده از این محلول می توان درصد اسید موجود در روغن را به دست اورد.

وسیله بعدی پی اچ سنج می باشد که توسط ان می توان مقدار پی اچ موجود در روغن را سنجید. عدد نشان داده شده در دستگاه بین 0 تا 14 است بین 0 تا 7 بازه اسیدی و 7 تا 14 بازه بازی محلول را نشان می دهد و هرچه عدد نشان داده شده به صفر نزذیکتر باشد یعنی درصد اسیدی بودن روغن مورد ازمایش بالاتر است. مرد های مختلف از دو نظر خیلی باهم فرق دارند: مقدار رطوبتی که به صورت محلول می توانند در خود نگه بدارند و اثری که رطوبت روی انها دارد.

برای مثال : هیدروکربن هایی از قبیل پروپان بوتان و اتان و ... مقدار کمی رطوبت جذب می کنند. بنابراین در چنین سیستم هایی ( مبرد های هالوکربنی ) به صورت اب ازاد خواهد بود و وجود رطوبت با انجماد در محل شیر انبساط معلوم فورا گرفته شود. وقتی که سیستم تبریدی با این نوع مرد ها کار می کند معمولا خوردگی ناشی از رطوبت مسیله نخواهد بود. از طرف دیگر امونیاک به اب وابستگی دارد و لذا سیستم های امونیاکی قادر به جذب مقدار زیاد رطوبت به صورت ازاد هستند.

ترکیب اب و امونیاک ، امونیاک رقیق ( ابکی ) تولید می کند که یک قلیایی قوی بوده و به فلزات غیر اهنی از قبیل مس و برنج حمله می کند ولی اثر کمی در اهن یا فولاد یا هر ماده دیگر در سیستم دارد. به همین دلیل سیستم های امونیاکی می توانند به طور رضایت بخشی کار کنند حتی وقتی که مقادیر نسبتا زیاد رطوبت در سیستم وجود داشته باشد. مبرد های هالوکربنی فقط کمی در اثر اب تجزیه می شوند لذا فقط مقادیر کمی اسید یا ترکیبات خورنده تشکیل می دهند.

به طور کلی در سیستم های حاوی مبرد های هالوکربنی ( فریون ها ) وقتی که مقدار رطوبت زیر سطح انجماد نگه داشته شود خوردگی اتفاق نمی افتد مشروط بر اینکه روغن مصرفی با کیفیت بالا بوده و دمای رانش کمپرسور به طور معقول کم باشد.

تمام روغن های تبرید به اندازه کافی بخار اب داشته اند که در طی مراحل تصفیه از انها خارج گشته ، لذا نباید در کارکرد سیستم پارامتری را به خود اختصاص دهند. پس از استفاده از روغن های تبرید بستن سریع درب قوطی خیلی مهم است. برای اینکه روغن به سرعت بخار اب موجود در هوا را جذب خود می کند و پس از ان دیگر روغن غیر قابل استفاده می شود.

مخصوصا در روغن های پلی استر. اب در فرایند تولید این نوع روغن ها گرفته شده به همین علت همیشه تشنه رطوبت بوده و به محض قرار کرفتن در هوای ازاد شروع به جذب رطوبت کرده و در این حالت فرایند ان برعکس شده و تولید الکل و اسید کرده، الکل ان تبخیر شده و اسید ان باقی می ماند و در کمپرسور های که با روغن مصنوعی و گاز های سری 400 کار می کنند. ایجاد پوسیدگی شدید در سیستم کرده و تمامی اجزای موتور و سیم پیچ و لوله های مس موجود در سیستم را تخریب می کند.

نحوه شارژ روغن کمپرسور چیلرهای تراکمی را میتوانید در این مقاله مطالعه نمائید.

 

وکیوم در سیستم های که با گاز های سری 400 کار می کنند باید دقت فراوانی انجام شود و حتما از کیج مخصوص وکیوم که فشار زیر 29 اینچ جیوه را نشان می دهد، استفاده شود و در زمانی نسبتا طولانی این عمل انجام شود ( حداقل 2 و نیم تا 3 ساعت در سیستم های کوچک و استاندارد ) در مجموع زمانی دقیق وجود ندارد لذا کیج وکیوم ملاک کار ما خواهد بود.

اکثر گاز های مورد استفاده در صنعت حاوی مقداری رطوبت ( بخار اب ) بوده و همین امر می تواند موجب بروز مشکلات عدیده در سیستم تراکم و یا بهره برداری از گاز هی صنعتی گردد. به عنوان مثال هوا همواره حاوی مقداری رطوبت بوده که حضور ان در سیستم هوای فشرده باعث یخ زدگی ، زنگ زدن ، گریپاژ کردن ،‌ تاثیر نامطلوب بر روی سیستم روانکاری ، خرابی قطعات سیستم های پنوماتیک ، خوردکی و ... می گردد.

کر های ضد اسید نیز می توانند به کمتر شدن اسید موجود در سیکل کمک کنند. کر ضد اسید از نظر ظاهری مانند کر معمولی است ولی جزو مواد تشکیل دهنده ان پودر الومینیوم اکتیو نام دارد که روی قوطی درج می شود. درصد الومینیوم اکتیو بودن خیلی مهم است. از 30 درصد تا 80 درصد می باشد که هر چی بیشتر باشد جاذب بیشتر اسید و جاذب کمتر رطوبت خواهد بود. به طور مثال کر ضد اسید دانفوس بیشترین درصد را دارد که 80 درصد است.

کد DAمشخصه الومینیوم اکتیو است. این کر 80 درصد جاذب اسید و 20 درصد جاذب رطوبت است. مدلی که 30 درصد الومینیوم اکتیو باشد 30 درصد جاذب اسید و 70 درصد جاذب رطوبت است. با توجه به شرایط باید کر مناسب رو انتخاب کنید. سایت گلاس ها نیز در داخل خود قسمت رنگی دارند که در زمان رطوبتی شدن مایع مبرد ،‌به رنگ زرد در می ایندو هنگامی که سیستم هیچی رطوبتی نداشته باشد کاملا سبز رنگ خواهد بود.

کمی گاز ازت شارژ کرد و هم زمان از طرف دیگر وکیوم کرد این امر سبب می شود تا رطوبت سریع تر از مدار خارج شود. در زمان رطوبت زدایی باید سوزن شیر انبساط نیز مورد بررسی قرار گرفته ،‌خشک شده در جای خود قرار گیرد. فیلتر های خشکن و روغن کمپرسور نیز تعویض شود.

 رطوبت و اثرات ان در سیستم های تراکمی چیلر و کولرگازی

مطالب علمی

ارتباط با آموزشگاه دانش تاسیسات

شعبه تهران

شهر ری، سه راه ورامین، خیابان شهید غیوری، کوچه صالحی ، سرای محله شهید غیوری

تلفن:  09030770446

02136657315 - 02133372675

لوکیشن آموزشگاه دانش تاسیسات تهران

--------------------------

شعبه اصفهان

هشت بهشت غربی، انتهای ملک شمالی، نبش کوچه ریخته گران، روبروی قرض الحسنه ابوذر

تلفن: 03132722459

09909516260

09030770446

 لوکیشن آموزشگاه اصفهان

سامانه پیامک

5000203002020

جهت ثبت نام مشخصات خود را به شماره فوق پیامک نمائید.