ارور کولرگازی اینورتر هایسنس+جدول | آموزش کولر گازی با مدرک معتبر

آموزش تعمیرات پکیج چیلر کولرگازی با مدرک رسمی زیر نظر سازمان فنی حرفه ای کشور جهت ورود به بازار

سلام من در خدمت شما هستم هر سوالی دارید از من بپرسید...

ثبت نام از طریق واتس اپ
Close and go back to page

جزوه تکمیلی خدمات و نصب دستگاه های کولرگازی اسپلیت اینورتر هایسنس

 سیستم تهویه مطبوع اینورتر(کولر گازی اسپلیت):

این سیستم قابلیت تغییر دور کرد کمپرسور متناسب با برودت مورد نیاز کاربر را دارا می باشد. برخلاف سیستم های متداول که تک دور بوده و بدون در نظر گرفتن دمای مورد نیاز و دمای محیط ، با حداکثر دور کمپرسور کار می کنند. به همین دلیل باعث صرفه جویی در مصرف انرژی می شود.

اینورتر در واقع از دو قسمت برد کانورتر و برد اینورتر تشکیل شده است. به منظور تغییر فرکانس برق تغذیه ، برق AC ابتدا می بایست وارد کانورتور که یک پل دیود به همراه خازن فیلتر می باشد شده و پس از تبدیل شدن به ولتاژ DC وارد برد اینورتر که وظیفه تبدیل ولتاژ DC به AC با فرکانس متغییر را بر عهده دارد، می شود.

سیگنال خروجی از اینورتر بنا بر نوع سیستم اینورتر ( AC  یا DC ) متغییر است. در صورتی که اینورتر موتور AC  را راه اندازی کند نوع آن  AC INVERTER و در صورت راه اندازی موتور DC،  DC INVERTERنامیده می شود.

کمپرسور دستگاه های اینورتر هایسنس از نوع  DC می باشد. مزیت این نوع کمپرسور بر کمپرسور های  AC در میزان مصرف کمتر انرژی بخاطر استفاده از آهنربای دائمی در ساختار روتور به جای آهنربای القایی و نیز طول عمر و دوام بیشتر و صدا و لرزش کمتر می باشد.

دستگاه های 18000 و 24000 اینورتر هایسنس دارای کمپرسور های دو محفظه ای (  TWIN ROTARY ) بوده که موجب می شود راندمان کارکرد به مراتب بهبود یافته و کارکرد کمپرسور فاقد هرگونه لرزش و صدای ناهنجار باشد.

 

دلایل ارائه دستگاه های اسپلیت اینورتر به بازار مصرف:

1 مصرف بهینه انرژی

2 لزوم پیروی از قوانین و استاندارد ها

3 اسایش و راحتی بیشتر کاربر

4 رقابت در عرصه محصولات

 

مبرد مورد استفاده در دستگاه های اینورتر هایسنس:

قوانین زیست محیطی و نیز الزامات و استاندارد های بروز شده از سیستم های تهویه مطبوع، به منظور کاهش هرچه بیشتر اثرات مخرب مبرد ها و نیز کاهش مصرف انرژی ، شرکت های سازنده را به سمت استفاده از مبرد های جایگزین برای R – 22 سوق داده است. گاز  R – 410 A به عنوان مبرد مطلوب و سازگار با محیط زیست در دستگاه های اینورتر هایسنس مورد استفاده قرار می گیرد. با توجه به ترکیبی (  ZEOTROPE ) بودن این مبرد و تفاوت خصوصیات کارکرد آن ونیز تفاوت روغن مورد استفاده در سیکل تبرید مربوط ، لازم است در هنگام نصب و سرویس دهی به این نوع دستگاه ها الزاماتی را رعایت نمود که در بخش بعد توضیح داده خواهد شد.

الزامات مربوط به نصب و سرویس دهی به دستگاه های اینورتر هایسنس :

1 مبرد  R – 410 A تمایل بسیاری برای ترکیب با رطوبت و هوا دارد. بنابراین لازم است در هنگام نصب ، از پمپ وکیوم استاندارد به منظور تخلیه کامل سیکل از هوا و رطوبت استفاده شود. مدت زمان لازم برای وکیوم نمودن سیکل در صورت استفاده از پمپ  30M3/H یا  8GAL/H و برای 5 متر لوله کشی ، حداقل 30 دقیقه می باشد.

2 روغن سیکل حاوی مبرد  R – 410A از نوع مصنوعی بوده و با ترکیب با هوا و یا رطوبت به سرعت به اسید خورنده تبدیل می شود. در صورت عدم استفاده از ازت و وکیوم ، رطوبت باقیمانده در لوله ها ، حتی به میزان اندک موجب بروز آسیب جدی برای دستگاه خواهد بود. در صورت تشخیص وجود رطوبت و یا هوا در سیکل ، قبل از آسیب دیدن کمپرسور ، مبرد را به طور کامل تخلیه نموده و سیکل را با ازت شستشو دهید. پس از آن شارژ گاز صرفا بر اساس وزن انجام شود. بهتر است روغن کمپرسور نیز تعویض شود.

3 با توجه به حساسیت بالای دستگاه لازم است تا شارژ مبرد صرفا بر اساس وزن توصیه شده  انجام شود. همچنین استفاده از هر نوع تبدیل در لوله کشی دستگاه ها ممنوع می باشد. جدول زیر میزان مبرد استاندارد و نیز مقدار شارژ گاز به ازای هر متر مربع اضافه لوله کشی را نشان می دهد.

مقدار مبرد اضافه به ازای یک متر افزایش طول لوله کشی ( گرم )

شارژ مبرد استاندارد

مدل

30

95/1

HI-24HVL

20

7/1

HI-18HVL

20

72/0

HI-12HVL

20

72/0

HI-09HVL

 

  4 به دلیل ترکیبی بودن مبرد عملیات شارژمبرد می بایست به صورت مایع انجام شود. شارژ مبرد به صورت گاز موجب تغییر درصد حجمی عناصر تشکیل دهنده مبرد و در نتیجه افت راندمان کارکرد دستگاه خواهد شد. در صورت بروز نشتی لازم است تا مبرد از داخل سیکل به کلی تخلیه شود و بس از نشت گیری مجددا به صورت مایع شارژ مبرد انجام شود.

5 فشار کار کرد سیکل حاوی مبرد  R-410A ممکن است تا  650 PSI نیز بالا رود . بنابراین در اتصالات و جوش کاری ها دقت لازم را مبذول فرمایید. همچنین از لوله با ضخامت مناسب و حداقل به میزان توصیه شده در تعرفه شرکت زرین استفاده نمایید.

6 از گیج و شلنگ مخصوص گاز R-410A استفاده نمایید. تحت هیچ شرایطی از گیج و شلنگ برای سرویس دهی به دستگاه های حاوی مبرد  R – 22و یا باالعکس استفاده نکنید. این کار علاوه بر امکان ایجاد آسیب به دلیل امتزاج روغن با روغن مصنوعی ، خطر ترکیدن گیج و یا شلنگ را در بی دارد.

7 در صورت احتمال افت و یا افزایش ناگهانی ولتاژ ، تمهیدات لازم جهت جلوگیری از بروز آسیب به قسمت های الکتریکی دستگاه را از طریق نصب محافظ و یا ترانس در نظر بگیرید.

 

راهنمای عیب یابی سیستم های اینورتر هایسنس:

با توجه به بیچیده بودن سیستم کنترلی دستگاه به منظور سهولت در عیب یابی ، خطاهای دستگاه ها کدبندی شده اند. کد خطا به دو روش قابل دست یابی می باشد:

1 با 4 مرتبه فشردن دکمه sleep یا high power و super بر روی کنترل ، کد خطا بر روی نمایشگر پنل داخلی نشان داده می شود. با توجه به کد نشان داده شده و با استفاده از جدول مربوطه ( جدول شماره 2 و 4 ) خطا قابل شناسایی خواهد بود.

2 بر روی برد کنترل واحد خارجی سه عدد چراغ  LED در کنار هم قرار گرفته اند که ترکیب روشن ، خاموش و چشمک زن بودن آنها خطای دستگاه را نشان می دهد. با اسفاده از جدول زیر ( 3  و  1 ) خطا قابل شناسایی خواهد بود.

جدول 1 لیست خطا های دستگاه اینورتر 12.9 ، 18 نشان داده شده در برد واحد داخلی

خاموش : ×        چشمک زن :  O             روشن : *

شرح

LED3

LED2

LED1

 

 کارکرد عادی

×

×

×

1

بدون استفاده

*

×

×

2

ایراد در سنسور کویل واحد خارجی ( سوکت سیاه )

×

*

×

3

ایراد در سنسور دمای کمپرسور ( سوکت سفید )

×

×

*

4

ایراد در سنسور دمای کویل واحد خارجی و یا مدار مربوط به آن

*

×

×

5

ایراد در سنسور حس گر دمای کارکرد واحد خارجی  ( سوکت زرد )

×

*

*

6

ایراد در برقراری ارتباط بین واحد داخلی و خارجی

O

×

×

9

ایراد در IPM

×

O

×

10

حداکثر جریان کارکرد

*

O

*

11

جریان بالای آمپر مصرفی

×

O

*

12

دمای بالای گاز در تخلیه کمپرسور

*

O

×

13

افزایش و یا کاهش ولتاژ

O

*

*

14

دمای بالای محفظه کمپرس

O

*

×

18

ایراد در پردازش اصلی

*

*

*

19

ایراد در سنسور حس گر دمای محیط واحد داخلی

O

O

×

20

عدم امکان راه اندازی کمپرسور

×

O

O

22

سیگنال نامناسب به کمپرسور

O

×

O

23

 

جدول 2 لیست خطا های دستگاه اینورتر 12.9 و 18 نشان داده شده در نمایشگر واحد داخلی

کنترلر ضد انجماد و یا اضافه بار

16

نرمال

0

عدم امکان راه اندازی کمپرسور

18

ایراد در سنسور کویل واحد خارجی

1

سیگنال نامناسب به کمپرسور

19

ایراد در سنسور دمای کمپرسور

2

 

 

ایراد در ترانس ولتاژ

3

 

 

ایراد در ترانس جریان

4

 

 

 IPM  خطای

5

ایراد در سنسور دمای محیط واحد داخلی

33

کاهش یا افزایش ولتاژ

6

ایراد در سنسور کویل واحد داخلی

34

ایراد در کابل ارتباطی داخلی

7

ایراد در برقراری ارتباط بین پنل و واحد خارجی

36

کنترلر اضافه جریان

8

ایراد در فن واحد داخلی

39

کنترلر حداکثر جریان کارکرد

9

 

 

ایراد در برقراری ارتباط بین پنل و واحد خارجی

10

 

 

 EEPROM  خطای

11

 

 

دمای بالای گاز در تخلیه کمپرسور

13

 

 

ایراد در سنسور حسگر دمای کارکرد واحد خارجی

14

 

 

دمای بالای محفظه کمپرس

15

 

جدول 3 لیست خطاهای دستگاه اینورتر 24 ، نشان داده شده در برد واحد خارجی

خاموش : ×        چشمک زن :  O             روشن : *

شرح

LED3

LED2

LED1

 

کارکرد عادی

×

×

×

1

ایراد در سنسور دمای محیط واحد داخلی

*

×

×

2

ایراد در سنسور کویل واحد داخلی

×

*

×

3

ایراد در سنسور دمای کمپرسور

×

×

*

4

ایراد در سنسور دمای کویل واحد خارجی

*

×

*

5

ایراد در سنسور حسگر دمای کارکرد واحد خارجی

×

*

*

6

ایراد در برقراری ارتباط بین پنل و واحد خارجی

O

×

×

7

ایراد در IPM

×

O

×

8

 حداکثر جریان کارکرد

*

O

*

9

جریان بالای آمپر مصرفی

×

O

*

10

 دمای بالای گاز در تخلیه کمپرسور

*

O

×

11

 افزایش یا کاهش ولتاژ

O

*

*

12

 دمای بالای محفظه کمپرسور

O

*

×

13

ایراد در پردازنده اصلی

*

*

*

14

ایراد در فن واحد داخلی

O

O

×

15

عدم امکان راه اندازی کمپرسور

×

O

O

16

سیگنال نامناسب به کمپرسور

O

×

O

17

 

جدول 4 لیست خطا های دستگاه اینورتر 24 نشان داده شده در نمایشگر واحد داخلی

کنترلر ضد انجماد و یا اضافه بار

16

نرمال

0

عدم امکان راه اندازی کمپرسور

18

ایراد در سنسور واحد خارجی

1

سیگنال نامنناسب به کمپرسور

19

ایراد در سنسور دمای کمپرسور

2

 

 

ایراد در ترانس ولتاژ

3

 

 

ایراد در ترانس جریان

4

 

 

خطای  IPM

5

ایراد در سنسور دمای محیط واحد داخلی

33

کاهش و یا افزایش ولتاژ

6

ایراد در سنسور کویل واحد داخلی

34

ایراد در کابل ارتباطی داخلی

7

ایراد در برقراری ارتباط بین پنل و واحد خارجی

36

کنترلر اضافه جریان

8

ایراد در فن واحد داخلی

39

کنترلر حداکثر دمای کارکرد

9

 

 

ایراد در کابل ارتباطی

10

 

 

خطای واحد خارجی  EEPROM

11

 

 

دمای بالای گاز در تخلیه کمپرسور

12

 

 

ایراد در سنسور حس گر دمای کارکرد واحد خارجی

13

 

 

دمای بالای محفظه کمپرسور

15

 نکات عیب یابی

-         در صورت اندازه گیری مقاومت سر سیم های کمپرسور به صورت دو به دو ، می بایست برای هر سه مقدار در حدود 0.7 اهم داشته باشیم. در غیر این صورت کمپرسور دچار آسیب شده است.

-         ورودی برق  AC به کمپرسور  DC از برد IPM می بایست ولتاژی بین 40 تا 100 .لت و فرکانس بین 30 الی 100 هرتز داشته باشد. در صورت وجود ولتاژ خارج از محدوده ذکر شده ایراد مربوط به برد  IPM می باشد.

-         برای کابل ارتباطی ولتاژ  DC بین پایه  S  و  N  می بایست  V 24 DC باشد. در دو پایه دیگر  N , L نیز باید  V AC 220  برقرار باشد. در صورت عدم وجود سیگنال V 24 DC و اطمینان از صحت کابل ایراد در برد کنترل پنل داخلی می باشد.

-         در صورتیکه دستگاه خطای برقراری ارتباط را نمایش داد و از وجود سیگنال V 24 DC  در ترمینال واحد خارجی اطمینان حاصل نمودید ارتباط برد اصلی با ترمینال ارتباطی را از لحاظ اتصال و ترتیب سیم کشی بررسی کنید. در صورتی که مشکل ادامه یافت برد کنترل واحد خارجی را تعویض نمایید.

-         در صورتی که خطای مشاهده شده مربوط به یکی از سنسور های دستگاه بود ابتدا از اتصال سنسور به سوکت و برد اطمینان حاصل کنید. در مرحله بعد از سنسور اهم گیری نمایید. در صورتی که مقدار مقاومت مغایر با جدول زیر در دمای 25 درجه سانتی گراد بود سنسور را تعویض نمایید. در غیر این صورت برد مربوطه دچار آسیب شده است. اهم سنسور ها مطابق جدول زیر می باشد:

مقاومت در دمای 25 درجه سانتی گراد ( کیلو اهم )

سنسور

28

خروجی کمپرسور ( سوکت سفید )

3

دمای محیط کندانسور ( سوکت زرد )

4

دمای کویل کندانسور ( سوکت سیاه )

 برای تست کندانسور به هیچ عنوان از برق مستقیم و خازن استفاده نکنید. تنها روش ممکن برای راه اندازی کندانسور انتقال جریان از طریق  IPMبه کمپرسور می باشد. خازن موجود در واحد خارجی برای فیلتر کردن ولتاژ بوده و برای راه اندازی کمپرسور نمی باشد.

مطالب علمی

ارتباط با آموزشگاه دانش تاسیسات

شعبه تهران

شهر ری، سه راه ورامین، خیابان شهید غیوری، کوچه صالحی ، سرای محله شهید غیوری

تلفن:  09030770446

02136657315 - 02133372675

لوکیشن آموزشگاه دانش تاسیسات تهران

--------------------------

شعبه اصفهان

هشت بهشت غربی، انتهای ملک شمالی، نبش کوچه ریخته گران، روبروی قرض الحسنه ابوذر

تلفن: 03132722459

09909516260

09030770446

 لوکیشن آموزشگاه اصفهان

سامانه پیامک

5000203002020

جهت ثبت نام مشخصات خود را به شماره فوق پیامک نمائید.