چرا پکیچ روشن نمی شود؟ با مدرک معتبر

آموزش تعمیرات پکیج چیلر کولرگازی با مدرک رسمی زیر نظر سازمان فنی حرفه ای کشور جهت ورود به بازار

سلام من در خدمت شما هستم هر سوالی دارید از من بپرسید...

ثبت نام از طریق واتس اپ
Close and go back to page

در این مقاله از سری مقالات آموزش تعمیرات پکیج به بررسی علت روشن نشدن پکیج شوفاژ خانگی میپردازیم. برای دانستن عیب یابی پکیج بوتان میتوانید این مقاله را مطالعه نمائید.

پکیج دستگاهی است که با سه سیستم برق، گاز و آب سروکار دارد و طبیعتا مشکل در هر یک از این سیستم‌ها می‌تواند علت روشن نشدن پکیج باشد که اغلب علت روشن شدن چراغ قرمز پکیج است. قبل از آنکه به دستگاه خود مشکوک شوید، ابتدا وضعیت فشار آب خانه را از طریق شیرها، برق خانه و خصوصا فیوزهای مرتبط با دستگاه پکیج را از طریق جعبه فیوز و فشار گاز خانه را از طریق شیرهای گاز بررسی کنید. چنانچه مشکل خاصی وجود نداشت، پس مطمئنا مشکل از خود دستگاه یا سیستم لوله و شوفاژهای متصل به آن است. برای پی بردن به علت روشن نشدن پکیج در مرحله اول به خطاهایی که دستگاه نشان می‌دهد توجه کنید.

پکیج خانگی در دو نوع پکیج دیواری و پکیج زمینی در بازار موجود است. این دو نوع شباهت‌های بسیاری به هم دارند و طرز کار آن‌ها عملا یکسان است. پس دلایل و مشکلات آن‌ها هم مشابه می‌باشد.

اگر دودکش پکیج در فاصله استانداردی از سقف قرار نداشته باشد نمی‌تواند دود را به درستی خارج کند و در این صورت پکیج به صورت اتوماتیک خاموش می‌شود. اگر پکیج را روشن کنید باز هم این اتفاق می افتد. دودکش پکیج باید فقط مخصوص همان دستگاه باشد و باید در نظر بگیرید که حداقل ارتفاع استاندارد از پکیج تا بالای کلاهک دودکش ۴متر است. اگر ساختمان شما فضای لازم برای نصب یک دودکش استاندارد را ندارد بهتر است از پکیج‌هایی استفاده کنید که فن دارند

دومین عیبی که در این مقاله آموزش پکیج مربوط به روشن نشدن پکیج منزل شما تشریح میگردد عبارتست از:

 

*آب کافی در مدار و لوله‌های پکیج وجود ندارد

همه‌ی پکیج‌ها به صورت پیش‌ فرض مجهز به یک سیستم خاموش کردن خودکار هستند و یکی از مواردی که موجب فعال شدن این سیستم می‌شود، کمبود فشار آب در پکیج است. از طریق نشان‌گر عقربه‌ای که معمولا زیر پکیج قرار دارد، میزان فشار آب مخزن را چک کنید، چنانچه این مقدار کمتر از 0.5 باشد، دستگاه یا کلا روشن نمی‌شود یا پس از روشن شدن بلافاصله خاموش خواهد شد. این نشانگر باید عددی بین 1.5 تا 2 را نشان دهد. در غیر این صورت اصطلاحا می گویند دستگاه افت فشار دارد.

از طریق شیر فشار آب کنار این نشان‌گر می‌توانید فشار مخزن را افزایش دهید، چنانچه با این کار فشار مخزن افزایش پیدا نکرد و یا پس از افزایش دوباره کاهش یافت، باید کار را به یک تعمیر کار پکیج بسپارید.

 

 وجود هوا در سیستم پکیج

برخی اوقات وجود هوا داخل پکیج باعث می شود که آب داخل پکیج جریان نداشته باشد از این رو برد به پکیج دستور خاموش شدن دستگاه را می دهد. بهتر است هر چند وقت یکبار نسبت به هواگیری پکیج اقدام کنید تا پکیج عاری از هر گونه هوا باشد

 

 رسوب گیری پکیج

آب برخی از مناطق از سختی بسیاری برخوردار است، این املاح و مواد سخت موجود در آب می‌تواند سبب پیدایش رسوب در لوله‌ها شود. این رسوب‌ها از ابتدای نصب پکیج به وجود می آیند ولی پس از مدتی که از کارکرد آنها می‌گذرد، شدت پیدا کرده و سبب بروز مشکلاتی در این سیستم می‌شود و می‌تواند در خاموش و روشن شدن پکیج اختلال ایجاد کند.

در ایران به دلیل سختی آب، تجمع رسوب در آبگرمکن دیواری و پکیج یکی از مواردی است که مشکلاتی از قبیل گرم نشدن آب در حمام و نیاز به تعمیر پکیج را به وجود می‌آورد. رسوب در واقع ته نشینی کلسیم و عناصر آب در مبدل حرارتی پکیج و شوفاژ است. به تعویق انداختن رسوب گیری پکیج و رسوب زدایی پکیج، راندمان آن را پایین می‌آورد و دستگاه برای گرم کردن آب و شوفاژها باید انرژی بیشتری مصرف کنند؛ و پس از گذشت چندی، مقدار رسوب بیشتر می‌شود؛ و در نتیجه خسارات بیشتری را به پکیج شما وارد می‌کنند.

 

*برق پکیج    

گاهی اوقات مشکل اصلی این است که داخل پکیج برق نیست و وارد نشدن برق به داخل پکیج باعث روشن نشدن برد الکترونیک میشود. در تمام پکیج های ایران رادیاتور و بوتان و برندهای خارجی، چراغی وجود دارد که نشان میدهد برق داخل پکیج آمده است و برد الکترونیک در حالت روشن قرار دارد. پس اگر هیچ چراغی را روشن نمیبینید و با تغییر دکمه صفر و یک هم مشکل همچنان وجود دارد، یک جای کار میلنگد.

در چنین حالتی اول از همه دوشاخه برق پکیج را از پریز بکشید و مطمئن شوید که پریز، فاز دارد (یعنی مشکل به علت نبود برق نباشد). سپس دو شاخه را بدون محافظ برق نیز امتحان کنید. گاهی اوقات خراب شدن محافظ برق پکیج باعث میشود که پکیج روشن نشود. اگر دستگاه پکیج بوتان دارید به این مورد نیز دقت کنید که کلید روی دوشاخه گاهی اوقات خراب میشود. بعد از کنترل این موارد به برد الکترونیک رجوع کنید. البته از این قسمت به بعد را بهتر است تعمیرکار پکیج یا نمایندگی خدمات پس از فروش پکیج انجام دهد. با فازمتر چک کنید و ببینید فاز تا کجای برد وجود دارد؟ اگر تا بعد از فیوز پکیج، فاز وجود ندارد احتمالا فیوز پکیج سوخته است و نیاز به تعویض دارد.

اگر فیوز پکیج را عوض کردید و مجددا فیوز سوخت، یکی از قطعات داخل پکیج اتصالی کرده است و نیاز به تعویض دارد. به این ترتیب هر کدام از قطعات شیر موتوری، پمپ سیرکوله، فن، شیر کنترل گاز و خود برد الکترونیک میتوانند اتصالی داشته باشند و ممکن است نیاز به تعویض داشته باشند. علت روشن نشدن پکیج میتواند خرابی همین قطعات باشد.

 

*فشار گاز در پکیج

گاز عامل اصلی تشکیل شعله در پکیج است. هرگاه گاز به خوبی به شعله نرسد قطعا تشکیل شعله‌ای هم در کار نخواهد بود. در زمانی که فشار گاز کم است شعله بصورت ضعیف تشکیل می‌شود اما اگر هوای گاز تنظیم نباشد باعث خاموش و روشن شدن مرتب پکیج می‌شود

پکیج برای آنکه بفهمد گاز ورودی به دستگاه به صورت صحیح در حال سوختن است، از یک الکترود استفاده می‌کند. اگر این الکترود دچار مشکل شود یا فاصله‌ی الکترود جرقه پکیج با شعله‌ی آتش در اثر گرما زیاد شده باشد، پکیج به صورت خودکار خاموش می‌شود و پس دیگر روشن نمی‌شود. با یک انبر دست کمی الکترود را به آرامی به شعله نزدیک کنید، اگر مشکل حل نشد، یا الکترود کلا خراب شده است و یا مشکل از آن نیست.

 

*فن پکیج

معمولا قبل از اینکه شعله پکیج روشن شود برد الکترونیک به فن فرمان می‌دهد تا روشن شود و شروع به تخلیه گازهای محفظه احتراق کرده و در ثانیه های بعدی و ضمن اینکه پرشر سوئیچ هوا که در حقیقت سنسوری است که وظیفه اعلام سالم بودن فن را دارد پس از تایید پرشر سوئیچ هوا نسبت به سالم بودن فن پکیج برد کنترل فرمان برقراری شعله را به شیر کنترل گاز می‌دهد.

پس در حقیقت فن پکیج زمانی شروع به کار می‌کند که پرشر سوئیچ هوا تایید کرده باشد و همچنین زمانی که شعله پکیج قطع شود معمولا تا یک دقیقه فن به صورت اتوماتیک روشن بوده تا کلیه گازهای حاصل از احتراق تخلیه شود و سپس فن خاموش می‌شود.

 

*بالا رفتن فشار پکیج خطر ناک است؟

بله. زیاد شدن فشار پکیج به دستگاه آسیب میرساند و یکی از خطارت پکیج و احتمالات انفجار پکیج است. از جمله خطرات بالا رفتن فشار پکیج، آب دادن شیر اطمینان پکیج است. سوپاپ اطمینان اگر مدت زیادی آب بدهد تغییر حالت میدهد. تغییر حالت سوپاپ اطمینان هم برابر است با خراب شدن همیشگی آن.

 

این مطلب از سری مقالات آموزش تعمیرات پکیج می باشد که توسط تیم فنی آموزشگاه دانش تاسیسات تهیه و ارائه گردیده است.

 

امیدوارم مشکل پکیج شما برطرف گردد. در صورتی که علاقه مند هستید شغل پردرامد تعمیر پکیج را فرابگیرید یا بعنوان شغل دوم تعمیرکار پکیج باشید و یا قصد مهاجرت دارید و نیازمند مدرک بین المللی فنی حرفه ای پکیج هستید توصیه میکنم، فرم ثبت نام آنلاین را تکمیل نمائید تا در اولین فرصت کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

 

مطالب علمی

ارتباط با آموزشگاه دانش تاسیسات

شعبه تهران

شهر ری، سه راه ورامین، خیابان شهید غیوری، کوچه صالحی ، سرای محله شهید غیوری

تلفن:  09030770446

02136657315 - 02133372675

لوکیشن آموزشگاه دانش تاسیسات تهران

--------------------------

شعبه اصفهان

هشت بهشت غربی، انتهای ملک شمالی، نبش کوچه ریخته گران، روبروی قرض الحسنه ابوذر

تلفن: 03132722459

09909516260

09030770446

 لوکیشن آموزشگاه اصفهان

سامانه پیامک

5000203002020

جهت ثبت نام مشخصات خود را به شماره فوق پیامک نمائید.