دلایل اصلی داغ شدن موتور یخچال بسیار زیاد می باشد. به طور کلی می توان این علل را به دو دسته بندی کلی تقسیم نمود.
دسته اول مواردی که بدلیل عبور جریان یا آمپر زیاد از سیم پیچ منجر به داغ شدن موتور یخچال می شود.
دسته دوم مواردی که بدلیل تغییر در رفتار سیکل تبرید باعث داغ شدن موتور کمپرسور یخچال می شود.
داغ شدن موتور یخچال بعلت ازدیاد گاز
زیاد بودن گاز مبرد شارژ شده در یخچال باعث بالا رفتن فشار روی کمپرسور و افزایش امپر مصرفی توسط کمپرسور شده و باعث داغ شده موتور یخچال می شود. تنظیم شارژ گاز با توجه به وزن درج شده روی پلاک یخچال و نوع گاز قید شده باید صورت پذیرد.
همچنین مقاله علل اصلی خرابی کمپرسور را در این مقاله مطالعه نمائید.
داغ شدن موتور به خاطر کمبود گاز مبرد
کمبود گاز مبرد در کلیه سیستم های تبرید از جمله یخچال ها، کولر های گازی و چیلرها باعث افزایش کار سیستم و همچنین باعث افزایش سوپرهیت مکش کمپرسور می شود و همین عامل موجب گرم شدن پوسته کمپرسور و در نتیجه گرم شدن سیم پیچ کمپرسور می شوند. یکی از عللی که موجب عمل کردن اورلود کمپرسور می شود را می توان همین عامل عنوان کرد.
داغ شدن کمپرسور یخچال به علت گرفتگی سیکل یخچال
گرفتگی سیکل تبرید بدلیل افزایش فشار دهش کمپرسور باعث افزایش دمای بخش پر فشار بخصوص در سیستم های تبرید فاقد رسیور می شود. در این حالت در صورت گرفتگی در لوله موئین یا فیلتر درایر بدلیل تزریق کمتر مبرد به داخل اواپراتور، سوپرهیت مکش نیز افزایش می یابد و موجب داغ شدن کمپرسور یخچال می شود.
گرم شدن موتور کمپرسور یخچال بعلت کثیفی کندانسور
کثیفی کندانسور باعث می شود که حرارت جذب شده در اواپراتور نتواند به خوبی توسط دفع گردد و علاوه بر بالا رفتن فشار کمپرسور و داغ شدن موتور باعث کاهش سابکولد در کندانسور نیز می شود. کاهش سابکولد در کندانسور به طور معمول موجب افزایش سوپرهیت در مکش کمپرسور شده و همین عامل نیز به صورت مضاعف دمای پوسته موتور را افزایش می دهد
گرم شدن موتور یخچال بعلت نصب اشتباه یخچال
شاید برایتان جالب باشد که چگونه نصب یخچال می تواند علت داغ شدن موتور یخچال شود. کندانسور یخچال ها که وظیفه دفع حرارت را به عهده دارد در پشت یخچال قرار گرفته است. محبوس کردن پشت یخچال در کابینت یا چسباندن آن به دیوار باعث عدم امکان دفع حرارت و داغ شدن کمپرسور یخچال می شود.
داغی موتور یخچال بدلیل سر بندی اشتباه موتور
این موضوع به طور معمول در یخچال هایی بیشتر مشاهده می شود که تعمیر شده اند. ممکن است تعمیرکار سیم بندی موتور را اشتباه تشخیص داده باشد و در زمان راه اندازی یخچال موتور دچار اورلود می شود.
علت دیگر داغ شدن موتور یخچال بدلیل عبور زیاد جریان، عموما بعلت پائین بودن ولتاژ برق می باشد در این صورت لازمست برق پریز تغذیه یخچال را توسط ولت متر اندازه گیری شود و از مناسب بودن ولتاژاطمینان حاصل گردد در صورتی که ولتاژ کم است از راه اندازی یخچال خودداری کنید
علت داغ شدن کمپرسور کولر گازی
در بررسی علت داغ شدن کمپرسور کولر گازی می توان کلیه موارد بالا را اشاره نمود با این تفاوت که در موتور کولر های گازی بدلیل استفاده از خازن دائم کار روغنی، اغلب این خازن دچار خرابی می شود. خرابی خازن باعث وارد آمدن فشار بیشتر به موتور کمپرسور و داغ شدن کمپرسور کولر گازی می شود. خرابی خازن کولر گازی از اینرو مهم است که قطع شدن خازن یا کم شدن ظرفیت باعث افزایش امپر راه اندازی و آمپر کار موتور کمپرسور می شود و یکی از مهمترین علل داغ شدن کمپرسور کولرگازی به شمار می آید.
همچنین در کولر گازی بدلیل عدم استفاده از فیلتر درایر گرفتگی در استراینر روی می دهد و این گرفتگی باعث فشار به کمپرسور می شود و همین عامل علت داغ شده کمپرسور در کولر گازی می شود. یکی از موارد مهم مورد بررسی در کلاس اموزش کولرگازی رفع گرفتگی و تعویض استراینر در کولرهای گازی می باشد. برای شرکت در دوره آموزش تعمیر کولر گازی و آموزش تعمیرات یخچال از طریق همین سایت اقدام کنید و مدرک فنی حرفه ای بگیرید.
همچنین توصیه میکنم مقاله معایب خارج شدن روغن از کمپرسور را مطالعه نمائید.
اثرات گرمای بیش از حد کمپرسور
یکی از علل اصلی خرابی کمپرسورها، گرم شدن بیش از حد آنهاست، که منجر به داغ شدن قطعات و اجزاء مکانیکی داخلی میشود و نتایج نامطلوبی بر روی قطعات دستگاه دارد. در صورت کارکردن کمپرسور در دمای غیر مجاز، روغن کمپرسور تجزیه و خراب میشود و منجر به کربنیزه شدن روغن و چسبیدن به جداره داخلی سیکل میشود. با توجه به بررسیهای صورت گرفته و پیشنهاد کارخانجات تولیدکننده کمپرسور، نظیر کوپلند و کریر، حداکثر دمای مجاز کارکرد قطعات متحرک کمپرسور 0c148میباشد. باتوجه به اینکه عملا قرائت دمای قطعات داخلی کمپرسور در حین کار قابل اندازهگیری نیست، میتوان دمای گاز را در فاصله 15 سانتیمتری شیر رانش کمپرسور اندازهگیری نمود. دمای قرائت شده 10 تا 25 درجه پائینتر از دمای قطعات متحرک کمپرسور خواهد بود.
باتوجه به استدلال فوق، دمای گازبرابر یا بیشتر از0C135 در فاصله 15سانتیمتری از خروجی رانش کمپرسور، بسیار خطر ناک میباشد و احتمال سوختن کمپرسور بسیار زیاد است.
محدوده دمای 0C125نیز خطرناک میباشد و خروجی کمپرسور حتیالامکان نباید در این دما قرار داشته باشد. کارکرد دستگاه در این دما برای مدت طولانی آسیب جدی به کمپرسور وارد میکند. حداکثر دمای مطلوب کارکرد کمپرسور، 0C107میباشد و کمپرسور در دمای کمتر از این دما به صورت کاملاً طبیعی و بدون خطر به کار خود ادامه میدهد.
علل اصلی بالا بودن دمای کمپرسور
1- بالا بودن دمای گاز برگشتی به کمپرسور (بالا بودن میزان سوپرهیت) موجب میشود گاز داغ توانایی کافی جهت جذب گرمای قطعات کمپرسور را نداشته باشد و دمای کمپرسور افزایش یابد.
2- اشکال در عملکرد سیستم روغنکاری کمپرسور و یا دستکاری در کلید کنترل فشار روغن
3- افزایش نسبتتراکم کمپرسور بدلیل وجود هوا در سیکل تبرید یا کثیف بودن کندانسور
4- پائین بودن ولتاژ فازها که منجر به افزایش آمپر مصرفی در کمپرسور و در نتیجه افزایش دمای کمپرسور میشود.
5- بالا بودن دمای محیط اطراف کمپرسور و عدم تبادلحرارت مناسب با محیط
6- شارژ اضافه مبرد در سیکل تبرید
نویسنده مقاله : مهندس سید علی شمندی (برای دانلود رایگان جزوه آموزش تعمیر چیلر کلیک نمائید)