نصب جداکننده روغن(Oil Seperator)
1- تشخیص اینکه نصب جداکننده روغن برای یک سیستم ضرورت دارد یا نه به عهده طراح بوده و بستگی به شرایط ویژه طرح مورد نظر خواهد داشت.
2- جداکننده روغن هیچگاه بطور %100 روغن را از مبرد جدا نخواهد کرد و همواره مقدار کمی روغن در طول مدار به گردش خود ادامه خواهد داد.
بنابراین حتی با وجود جداکننده روغن، باز هم رعایت تمام نکات در طراحی سایز لوله و همچنین ایجاد شیبها و تلهها و موارد دیگر لولهکشی، جهت برگشت صحیح روغن، الزامی میباشد.
پیشنهاد می شود مقاله جالب خارج شدن روغن از کمپرسور را مطالعه نمائید.
3- قبل از راهاندازی جداکننده روغن برای اولین بار، باید حتما مقداری روغن کمپرسور به آن اضافه شود (شارژ اولیه). این مقدار شارژ اولیه برای معلق نگهداشتن شیر تعلیق (Floating valve) آن لازم میباشد. این مقدار روغن در هنگام کار نیز در ته جداکننده روغن باقی خواهد ماند. این شارژ اولیه روغن، بسیار مهم میباشد و عدم انجام این شارژ اولیه امکان دارد باعث نشت گاز داغ بر اثر بالا زدن قسمت متحرک و درست کار نکردن جداکننده روغن گردد. توجه شود که این روغن باید مشابه روغن مورد مصرف در کارتر کمپرسور باشد.
4- یکی از اشکالاتی که به جداکننده روغن وارد است این است که در زمان خاموشی سیستم، با سرد شدن محفظه جداکننده روغن، این قسمت همانند یک کندانسور عمل کرده و گاز مبرد در پوسته آن تبدیل به مایع شده و در زمان استارت دوباره کمپرسور، این مایع جمع شده در جداکننده روغن، بهجای روغن بهطرف محفظه کارتر کمپرسور فرستاده میشود که این امر می تواند باعث اختلال در عمل روغنکاری کمپرسور شود. در خیلی از موارد نصب یک شیریکطرفه (Check valve) در خروجی گاز از جداکننده روغن (بین جداکننده روغن و کندانسور) حداقل از برگشتن مایع کندانس شده در خط رانش به جداکننده روغن جلوگیری مینماید.
5- خروجی خطروغن از جداکن روغن بهطرف کمپرسور، حتیالامکان باید دارای یک شیر فلکه و در صورت امکان یک سایدگلاس باشد.
مطالعه مقاله آلودگی سیستم تبرید پیشنهاد می گردد.
6- نصب جداکننده روغن باید در محلی واقع گردد که فنهای کندانسور (و یا حتی قسمتهای دوار موتور کمپرسورهای نوع باز) باعث ایجاد جریانهای هوایی شدید در اطراف جداکننده روغن نگردند، زیرا در اثر خنک شدن پوسته جداکننده روغن احتمال کندانس شدن گاز در جداکننده روغن افزایش مییابد.
7- در محلهایی که دمای محیط از دمای کندانسینگ مایع پایینتر میباشد، باید برای جداکننده روغن یک گرمکن (Heater) در نظر گرفته شود.
8- در محلهایی که جداکننده روغن پایینتر از کندانسور قرار گرفته، بهتر این است که خط گاز داغ بعد از جدکننده روغن ابتدا به سطحی بالاتر از کندانسور برسد و سپس با شیب 1% بهطرف کندانسور امتداد یابد. تا اگر گاز داغ در طول این قسمت از مسیر کندانس شود، حتیالامکان بهطرف کندانسور جریان یابد و به جداکنندهروغن سرازیر نگردد.
9- نصب جداکننده روغن اغلب در سیستمهایی انجام میگردد که ظرفیتشان بطور مرتب و پیوسته در حال تغییر است و یا در سیستمهایی که لولهکشیهای بسیار طولانی و یا اواپراتورهای زیادی دارند، بطوریکه امکان ایجاد اختلال در گردش روغن زیاد میباشد. (در سیستمهای تبرید با دمای زیر 00C نیز از جداکننده روغن استفاده میگردد).
10- بهعلت متنوع بودن انواع سیستمهای جداکننده روغن، قبل از نصب و راهاندازی هر محصول، به توضیحات و توصیههای کاتالوگ و دستورالعمل سازنده آن نیز توجه گردد.
11- بهترین محل برای نصب جداکننده روغن، نزدیکترین مکان به کمپرسور و حتیالامکان در محل گرم و بهدور از جریانهای هوایی فنها میباشد.
یکی از مواردی که در کلاسهای آموزش چیلر تراکمی و کلاس سردخانه فنی حرفه ای مطرح می گردد موضوع جداکننده های روغن می باشد.
منبع: کتاب اصول عیبیابی، تعمیرات و بهرهبرداری ازسیستمهای تبریدتراکمی، مولف: مهندس سید علی شمندی، سال انتشار 1396
برگزاری دوره های آموزشی تخصصی و حرفه ای تاسیسات ساختمان به صورت عملی با مدرک رسمی سازمان فنی حرفه ای کشور
-معرفی شغل و کسب درآمد
-دریافت وام اشتغال
-اخذ جواز کسب و نمایندگی از شرکت های معتبر
- اخذ پروانه کسب از اصناف
شعبه اصفهان:
خیابان هشت بهشت غربی-انتهای ملک شمالی
03132722459 - 09030770446 -09909516260
شعبه تهران:
شهر ری 02133372675- 09902408636-09030770446
سامانه پیامک
5000203002020