نحوه تست خازن راه انداز کمپرسور اسپلیت | آموزش کولر گازی با مدرک معتبر

آموزش تعمیرات پکیج چیلر کولرگازی با مدرک رسمی زیر نظر سازمان فنی حرفه ای کشور جهت ورود به بازار

سلام من در خدمت شما هستم هر سوالی دارید از من بپرسید...

ثبت نام از طریق واتس اپ
Close and go back to page

نحوه تست خازن راه انداز کمپرسور  کولرگازی با استفاده از مولتی متر

 با استفاده از قسمت خازن سنج مولتی متر، یک سر از پراپ مولتی متر را بر روی COM خازن و سر دیگر پراپ مولتی متر را بر روی  Herm خازن قرار داده و اقدام به بررسی خازن می نماییم. و عدد نشان داده شده بر روی صفحه نمایشگر مولتی متر را قرایت می کنیم، در صورتی که عدد نشان داده شده با عدد درج شده بر روی خازن مطابقت داشته باشد. خازن سالم و در صورتی که عدد متفاوت باشد خازن معیوب می باشد.

آزمایش موتور فن کندانسور اوپراتور:

موتور فن های مورد استفاده در دستگاه های تبرید و تهویه مطبوع خانگی تک فاز بوده و از نظر تعداد سیم پیچ بر دو نوع هستند.

الف : موتور هایی که یک سیم پیچ دارند: استاتور این نوع فن ها یک سیم پیچ اصلی دارد و از دو حلقه مسی به جای سیم پیچ کمکی استفاده شده است و از استاتور آنها دو رشته سیم خارج شده که بایستی به برق متصل شوند.

این نوع موتور ها در فن کندانسور یخچال های ویترینی و اب سرد کن های کوچک مورد استفاده قرار می گیرد.

ب : موتور هایی که دو سیم پیچ دارند: اینموتور ها علاوه بر سیم پیچ اصلی دارای یک سیم پیچ کمکی است که به صورت موازی با سیم پیچ اصلی در مدار قرار می گیرد که در بعضی از موتور ها به صورت لحظه ای در مدار قرار می گیرد و توسط کلید گریز از مرکز از مدار خارج می شود. در بعضی از موتور ها سیم پیچ کمکی به طور دایم در مدار قرار می گیرد و با یک خازن روغنی به صورت سری بسته می شود. این موتورها در صورتی که یک دور داشته باشند سه رشته سیم از پوسته استاتور آن ها خارج شده که همانند کمپرسور با نام های C – R و S مشخص می شوند. در صورتی که دارای دو یا سه دور باشند به ترتیب 4 و 5 رشته سیم از پوسته استاتور انها خارج شده است. این موتور فن ها بیشتر در اب سرد کن های بزرگ ، کولر های گازی و غیره مورد استفاده قرار می گیرند.

شرایط سالم بودن سیم پیچ فن ها همانند شرایط سالم بودن سیم پیچ کمپرسور های تک فاز است.

یک فن سالم علاوه بر داشتن یک سیم پیچ سالم بایستی از نظر مکانیکی نیز سالم باشد. یعنی روتور آن کاملا روان باشد و یاتاقان های محور روتور ( بوش شفت ) دارای خوردگی نباشند ( محور روتور به سمت بالا و پایین لقی نداشته باشد. ).

طریقه تست موتور  DC:

این موتور فن تعداد 5 کانکتور می باشد:

ولتاژ برق ورودی در حدود 350 ولت DC می باشد.

ولتاژ تغذیه داخلی مدار موتور فن 15 ولت DCمی باشد.

ولتاژ برگشتی از موتور فن جهت اعلام سرعت موتور فن که بین صفر ولتDC ( فن نچرخد ) و 5 ولتDC ( سرعت کم ماکزیمم ) به برد می باشد.

ولتاژ برگشتی اثر سنسور هال موتور فن به برد که در هنگام گردش موتور فن 2.6 ولت DC می باشد.

طریقه تست موتور فن BLDC:

ایراد در موتور فن ناشی از عیب مکانیکی ( گریپاز کردن موتور فن و معیوب بودن آن ) و یا عیب الکتریکی ( قسمت تغذیه برد و معیوب بودن اثر سنسور هال موتور فن ) می باشد.

مطالب علمی

ارتباط با آموزشگاه دانش تاسیسات

شعبه تهران

شهر ری، سه راه ورامین، خیابان شهید غیوری، کوچه صالحی ، سرای محله شهید غیوری

تلفن:  09030770446

02136657315 - 02133372675

لوکیشن آموزشگاه دانش تاسیسات تهران

--------------------------

شعبه اصفهان

هشت بهشت غربی، انتهای ملک شمالی، نبش کوچه ریخته گران، روبروی قرض الحسنه ابوذر

تلفن: 03132722459

09909516260

09030770446

 لوکیشن آموزشگاه اصفهان

سامانه پیامک

5000203002020

جهت ثبت نام مشخصات خود را به شماره فوق پیامک نمائید.