جدول عیب یابی و تعمیر چیلر | آموزش چیلر با مدرک معتبر

آموزش تعمیرات پکیج چیلر کولرگازی با مدرک رسمی زیر نظر سازمان فنی حرفه ای کشور جهت ورود به بازار

سلام من در خدمت شما هستم هر سوالی دارید از من بپرسید...

ثبت نام از طریق واتس اپ
Close and go back to page

 جدول عیب‌یابی و تعمیر چیلر و کولرگازی و سیستم‌های تبرید

   

فشار کندانسور بالاست

(درسیستم‌های هواخنک و آب خنک)

1- وجود هوا یا گازهای غیر قابل‌تقطیر دیگر در سیکل تبرید

2- سطح کندانسور کوچک‌تر از بار مورد نیاز انتخاب شده

3-شارژ مبرد بیش از است (مایع‌مبرد در کندانسور تجمع پیدا کرده است)

 

 

4-کنترل‌فشار بالای کندانسور به‌روی رنج بالایی تنظیم شده است

-پس از تست وجود هوا هوای سیکل را تخلیه نمائید.

-با سازنده تماس بگیرید.

-پس از تعیین سابکولد و سوپرهیت و آمپر در صورت زیاد بودن مبرد، مقداری از شارژ  با دستگاه ریکاوری جمع گردد.

-تنظیمات کنترل فشار بالا با توجه به شرایط اصلاح گردد.

فشار کندانسور بالاست

(فقط درسیستم‌های هواخنک)

1-سطح کندانسور کثیف است.

2-پروانه موتورفن معیوب و یا کوچک می‌باشد.

3-جریان هوای کندانسور گرفتگی دارد.

4-دمای محیط بالا می‌باشد.

5-جهت چرخش فن کندانسور اشتباه است.

6-هوای‌خروجی از کندانسور مجدداً توسط فن مکش می‌شود

-سطح کندانسور را شستشو دهید.

-پروانه فن را کنترل نمائید.

-علت گرفتگی را برطرف نمائید.

-هوای اطراف کندانسور را تهویه نمائید.

-جهت چرخش را تغییر دهید.

- هوای خروجی توسط کانال به بیرون منتقل شود.

فشار کندانسور بالاست

(فقط درسیستم‌های آب خنک)

1-دمای آب برج خنک کننده زیاد است.

2-مقدار آب عبوری کم می‌باشد.

3- تشکیل رسوب در داخل لوله‌های کندانسور

4- خرابی پمپ آب برج خنک کننده ویا توقف آن

-مقدار اب لازم را محاسبه نمائید و با مقدار موجود مقایسه کنید.

-رسوب زدایی نمائید.

-عملکرد پمپ را بررسی نمائید.

فشار کندانسور پائین است

(درسیستم‌های هواخنک و آب‌خنک)

1-سطح کندانسور خیلی زیاد است

2- بار اواپراتور پائین است

3- فشار مکش پائین است. تزریق مبرد در اواپراتور کم است

4- والو مکش و دهش کمپرسور با یکدیگر نشتی دارند

5- دمای محل نصب کندانسور و ریسیور خیلی پائین است

-با سازنده تماس بگیرید.

-از تنظیم کننده فشارکندانسور استفاده نمائید.

-تعویض والو

-از کاور و عایق مناسب برای ریسور استفاده نمائید.

فشار کندانسور پائین است

(فقط درسیستم‌های هوا خنک)

1- دمای هوای عبوری از کندانسور پائین است.

2-مقدار دبی هوای عبوری از سطح کندانسور زیاد است.

- از تنظیم کننده فشار کندانسور استفاده نمائید.

- تنظیم سرعت فن و یا استفاده از فن کوچکتر یا سرعت کمتر

فشار کندانسور پائین است

(فقط درسیستم‌های آب  خنک)

1- مقدار دبی آب عبوری از کندانسور زیاد است.

2-دمای آب عبوری از سطح کندانسور پائین است.

-شیر اتوماتیک کنترل دبی آب ورودی به کندانسور نصب نمائید و یا این شیر را تنظیم کنید.

نوسان فشار کندانسور

1-تاخیر زمانی در قطع و وصل کنترل فشار کندانسور در سیستم‌هایی که دارای فن کندانسور بزرگ هستند

2- پدید آمدن نوسان در شیرانبساط ترموستاتیک

3- اشکال در عملکرد شیر تنظیم کننده فشار  کندانسور

4- وجود نوسان در خط مکش دستگاه

5- اشکال در سایز یا محل نصب شیر یکطرفه خط کندانسور

-از شیر قابل تنظیم و یا فن دارای دور متغیر استفاده نمائید.

-سوپرهیت تنظیم شده توسط شیر را افزایش دهید و یا از شیر کوچک‌تر و یا با اوریفیس کوچک‌تر استفاده نمایئد.

- محل و موقعیت و سایز  نصب شیر یک‌طرفه را کنترل نمائید این شیر باید در ورودی ریسیور نصب گردد.

دمای خروجی کمپرسور پائین است.

1- ورود مایع‌مبرد به کمپرسور ( پائین بودن میزان سوپرهیت و یا جداشدن بالب شیرانبساط از محل خود)

2- فشار کندانسور پائین است

دمای پوسته کمپرسور اندازه‌گیری شود.

 

فشار کندانسور بررسی شود.

سطح مایع‌مبرد در ریسیور پائین است

1- کمبود مبرد در سیستم

2- شارژ بیش از حد مبرد در اواپراتور

·         پائین بودن بار اواپراتور و جمع شدن مایع در اواپراتور

·         خرابی شیر‌اکسپنشن‌والو، پائین بودن میزان سوپرهیت و یا جداشدن بالب شیرانبساط از محل خود

3- جمع شدن مایع در کندانسور بعلت پائین بودن فشار کندانسور

میزان سابکولد و سوپرهیت محاسبه شود.

 

 

 

 

 

فشار کندانسور کنترل شود.

فیلتر‌درایر سرد است،

عرق کرده یا یخ زده

1-       فیلتر یا استراینر موجود در آن دچار گرفتگی شده است.

2-      فیلتردرایر با آب یا اسید اشباع شده است.

- وضعیت را بررسی کنید در صورت لزوم فیلتردرایر را تعویض کنید و یا صافی را تمیز نمائید.

فیلتردرایر را تعویض نمائید و یا مطابق  دستورالعمل اقدام کنید.

تغییر رنگ در نمایشگر رطوبت سیکل

1-وجود رطوبت در سیکل

 

 

 

2- وجود ماده اسیدی در سیکل

-وجود نشتی در سیکل را بررسی نمائید.

-وجود اسید در سیکل را بررسی نمائید.

-فیلتر درایر را تعویض نمائید.

-در صورت وجود رطوبت و یا اسید به مقدارزیاد تعویض روغن و مبرد ضروری است.

- در صورت لزوم سیکل را شستشو دهید

- نمایشگر رطوبت یا سایدگلاس را تعویض نمائید.

وجود حباب در شیشه سایدگلاس

1- پائین بودن میزان سابکولد و افت‌فشار زیاد در خط مایع با توجه به علل زیر :

·         طولانی بودن طول خط مایع به نسب قطر یکسان

·         قطر لوله خط مایع خیلی کوچک باشد

·         گرفتگی موضعی فیلتردرایر

·         خرابی شیربرقی

2- کاهش مقدار سابکولد در خط مایع بدلیل نفوذ گرما به این بخش یا گرم بودن محیط اطراف خط مایع

3- در کندانسور های آب‌خنک: کاهش مقدار سابکولد بدلیل اشکال در جهت حرکت جریان آب در کندانسور

4-  فشار کندانسور پائین است.

 

5- شیر تغذیه ریسیور کوچک است و یا درحالت نیمه بسته قرار دارد.

6- افت‌فشار استاتیکی در خط مایع زیاد است (اختلاف ارتفاع بین شیرانبساط ترموستاتیکی و مخزن ریسیور زیاد است).

7-  انتخاب غلط یا اشکال در عملکرد شیر تنظیم کننده فشار کندانسور که می‌تواند منجر به تجمع مایع‌مبرد در کندانسور گردد.

8- کمبود مایع‌مبرد در سیکل تبرید

 

 

تعویض لوله‌ها با قطر مناسب

تعویض لوله‌ها با قطر مناسب

تمیزی فیلتر درایر را کنترل نمائید در صورت لزوم فیلتر تعویض گردد.

خط مایع را عایق نمائید و مانع تبادل گرما در این بخش شوید.

جهت ورود و خروج آب و مبرد باید مخالف یکدیگر باشند.

-به بخش پائین بودن فشار کندانسور مراجعه نمائید.

شیر را تعویض نمائید و یا کاملا باز نمائید.

 

بین خط مایع و ساکشن مبدل حرارتی ایجاد نمائید.

 

شیر تنظیم کننده را تنظیم نمائید.

 

 

تزریق مبرد به مقدار لازم

یخ‌زدگی و گرفتگی اواپراتور هوایی

1- عدم وجود یا ضعیف شدن سیستم دیفراست

2- مقدار رطوبت موجود در هوای عبوری از اواپراتور بسیار زیاد است.

- سیستم دیفراست مناسب نصب نمائید.

درب ورود را باز نگذارید.

یخ‌زدگی و گرفتگی اواپراتور نزدیک بالب شیرانبساط

تغذیه مبرد در اواپراتور بنا به علل زیر به شدت کاهش یافته:

1- خرابی شیرانبساط ترموستاتیک

2-سوزن شیرانبساط کوچک انتخاب شده

3-مقدار سوپرهیت خیلی بالاست

4-تخلیه مقداری از شارژ بالب شیرانبساط

5- صافی دچار گرفتگی شده است

6- سوزن شیرانبساط بدلیل یخ زدگی مسدود شده است.

 

- شیرانبساط تست و تعویض گردد.

- سوزن مناسب انتخاب گردد.

- مقدار سوپرهیت تنظیم گردد.

- شارژ بالب کنترل گردد و تعویض گردد.

- عدم گرفتگی صافی کنترل شود.

بالا بودن فشار مکش

1- کمپرسور خیلی کوچک است

2- سوپاپ‌های کمپرسور  نشتی دارد

3- شیر تنظیم ظرفیت کمپرسور خراب است یا اشتباه تنظیم شده

4- بار سیستم خیلی زیاد است.

 

5- شیر بای پاس گاز داغ جهت دیفراست اشکال دارد.

-تعویض کمپرسور

-تعویض یا تعمیر سوپاپ‌ها

-شیر برقی مربوطه را کنترل نمائید.

 

-بار سیستم را کاهش دهید و یا ظرفیت را افزایش دهید.

-والو را تعویض نمائید.

بالا بودن فشار مکش و پائین بودن دمای مکش

1- مقدار سوپرهیت تنظیم شده در شیرانبساط ترموستاتیک خیلی پائین است و یا محل نصب بالب شیرانبساط اشتباه است.

2- سوزن شیرانبساط ترموستاتیک بزرگ می‌باشد.

3- نشتی خط مایع در مبدل حرارتی بین خط مایع و مکش  

-تنظیم صحیح شیرانبساط

 

-سوزن شیرانبساط را تعویض نمائید.

-مبدل حرارتی بین خط مایع و مکش تعویض گردد.

پائین بودن فشار مکش و عملکرد پیوسته کمپرسور

کلید کنترل فشار پائین اشتباه تنظیم شده یا خراب است

تنظیم یا تعویض کلید کنترل فشار پائین

فشار مکش بسیار پائین است حالت عملکرد سیکل و کمپرسور طبیعی است

1- پائین بودن بار اواپراتور

2- کمبود مبرد تزریق شده در اواپراتور بنا به دلایل زیر:

·  کمبود مقدار مایع‌مبرد موجود در ریسیور

·  طولانی بودن طول خط‌مایع

·  کوتاه بودن زیاد خط‌مایع

·  وجود اتصالات یا زانوهای تند در خط‌مایع

·  گرفتگی فیلتردرایر

·  شیر برقی اشکال دارد

·  پائین بودن مقدار سابکولد مایع

3- اواپراتور خیلی کوچک است

4- خرابی فن اواپراتور

5- افت‌فشار در خط مکش یا اواپراتور خیلی زیاد است

6- ناکافی بودن یا عدم وجود دیفراست در اواپراتور هوایی

7- جمع شدن روغن در اواپراتور  

بار اواپراتور کنترل شود.

 

سابکولد محاسبه شود و گرفتگی خط مایع مورد بررسی قرار گیرد.

 

 

 

 

فشار مکش به صورت لحظه‌ای تغییر می‌کند

در صورت استفاده از شیرانبساط ترموستاتیک

1-میزان سوپرهیت تنظیم شده در شیرانبساط، کم است.

2-اریفیس شیرانبساط ترموستاتیک بزرگ است.

تنظیم صحیح سوپرهیت

انتخاب اوریفیس مناسب

 

دمای گاز مبرد مکش بالاست

1-میزان مبرد سیکل خیلی کم است

2-ایراد در خط مایع یا تجهیزات نصب شده در این مسیر

3-میزان سوپرهیت تنظیم شده در شیرانبساط‌ترموستاتیک خیلی زیاد است و یا گاز داخل بالب شیرانبساط تخلیه شده.

به میزام لازم مبرد تزریق نمائید.

 

دمای گاز مبرد مکش پائین است

1-میزان سوپرهیت تنظیم شده در شیرانبساط ترموستاتیک خیلی کم است

2-بالب‌حرارتی شیرانبساط ترموستاتیک در محل نامناسب نصب شده است (در مجاورت گرما قرار گرفته یا اتصال خوبی با بدنه لوله ندارد)

سوپرهیت محاسبه شود.

 

محل نصب بالب را کنترل نمائید.

کمپرسور توسط  کلید کنترل فشار پائین قطع می‌کند

1-ظرفیت کمپرسور نسبت به بار برودتی اولیه بالاست

2-کمپرسور خیلی بزرگتر از ظرفیت است.

3-کلید کنترل فشار پائین روی عدد بزرگی تنظیم شده است

از شیر کنترل ظرفیت استفاده شود.

کمپرسور مناسب انتخاب شود.

تنظیم کلید اصلاح شود.

کمپرسور توسط کلید کنترل فشار بالا قطع می‌کند

1-فشار تقطیر بالاست.

2-کلید کنترل فشار بالا خراب شده است.

3-کلید کنترل فشار بالا روی عدد پائینی تنظیم شده است.

فشار تقطیر را بررسی کنید.

کلید کنترل فشار بالا تعویض شود.

ستینگ کلید بررسی گردد.

 

کمپرسور خیلی داغ است

1-کمپرسور به دلیل بالا بودن بار اواپراتور یا بالا بودن فشار مکش دارای بار بیش از اندازه است.

2-خنک سازی بدنه کمپرسور به خوبی انجام نمی‌شود

·            مقدار مبرد ناکافی در اواپراتور

·            کم بودن ظرفیت اواپراتور

·            شیرهای مکش و دهش کمپرسور معیوب است

3-فشار کندانسور بالاست

کمپرسور با سایز بالاتر انتخاب شود.

 

 

مقدار مبرد کنترل شود.

ظرفیت اواپراتور بررسی شود.

عملکرد شیر های سرویس بررسی شود.

 

بررسی علل بالا بودن فشار کندانسور

سطح روغن کمپرسور بیش از حد پائین است

1-مقدار روغن کمپرسور کم است

2-برگشت روغن از اواپراتور به خوبی اتفاق نمی‌افتد.

·         قطر لوله‌های عمودی بزرگ است

·         جداکننده روغن وجود ندارد

·         لوله‌های افقی دارای شیب مناسب نیستند

3-روغن از جداکننده روغن به کمپرسور بر نمی‌گردد و یا شیر فلوتری مربوطه خراب است

کنترل میزان روغن کمپرسور انجام شود.

 

کمپرسور روشن نمی‌شود

1-برق اصلی قطع شده یا فیوزهای تابلو اشکال دارد.

2-کلید اصلی جریان قطع است

3-محافظ‌حرارتی موتور تحریک شده است:

·           فشار ساکشن بالاست

·           فشار کندانسور بالاست

·           ولتاژ برق تغذیه پائین است

·           یکی از فازها قطع شده

·           موتور اتصالی دارد

4-جریان بیش از اندازه از سیم پیچ موتور عبور کرده است.

5-دیگر تجهیزات ایمنی سیکل از حالت کار خارج شده‌اند یا خراب شده اند.

·                اختلاف فشار روغن (روغن کف کرده یا روغن کم ست)

·                کلید کنترل فشار بالا

·                کلید کنترل فشار پائین

·                فلوسوئیچ قطع شده

·                ترموستات ضد یخ عمل کرده است

6-تجهیزات کنترل کننده سیکل قطع شده‌اند

·           کلید کنترل فشار پائین قطع شده

·           ترموستات فرمان قطع صادر کرده است

1-       روغن کاری به خوبی انجام نمی‌شود

·       پمپ روغن خراب است

·       روغن در کمپرسور کف کرده

·       روغن کمپرسور فاسد شده و خاصیت روغن‌کاری خود را از دست داده است

·       روغن در اواپراتور جمع شده است

برق ورودی را کنترل نمائید.

کلید اصلی جریان را بررسی کنید.

 

فشار ساکشن اندازه‌گیری شود.

وضعیت کندانسور کنترل گردد.

ولتاژ خط توسط ولت‌متر اندازه‌گیری شود.

وضعیت کنترل فاز بررسی شود.

سیم پیچ‌ها کنترل شود.

جریان کاز کمپرسور توسط امپرمتر اندازه‌گیری شود.

 

کلیه کنترل کننده‌ها مطابق با نقشه کنترل شوند و قبل از ریست نمودن آنها علت اصلی مشکل رفع شود.

دمای فضای مورد سرمایش بالاست

(سرمایش مناسب نیست)

1-افت‌فشار در اواپراتور زیاد است

2-میزان سابکولد کم است

3-محل نصب بالب حرارتی شیرانبساط ترموستاتیک نامناسب است و خیلی دور یا نزدیک نصب شده

4-شیرانبساط توسط یخ زدگی یا کثیفی مسدود شده است.

 

5-شیرانبساط خیلی کوچک انتخاب شده است.

 

6-شارژ بالب شیرانبساط خالی شده است.

شیرانبساط با لوله متعادل کننده نصب شود.

سابکولد محاسبه شود.

 

وضعیت رنگ سایدگلاس کنترل شود- فیلتردرایر تعویض شود.

ظرفیت شیرانبساط نصب شده بررسی شود.

شارژ بالب کنترل شود و میزان سوپرهیت مجددا تنظیم گردد.

شیر برقی مسیر را باز نمی‌کند

1-برق به کویل شیر برقی نمی‌رسد

2-ولتاژ و فرکانس برق ایراد دارد

3-بوبین شیر برقی خراب است.

 

برق ورودی کنترل شود.

 

فشار تقطیر کندانسور بالاست

(در کندانسورهای آبی)

1-دبی آب ورودی به کندانسور کم است

2-فیلتر آب ورودی به کندانسور گرفته است

3-پمپ آب کندانسور کوچک هستند و یا خراب شده‌اند

4-کندانسور رسوب گرفته است

عملکرد پمپ‌ها کنترل شود و دمای آب ورودی و خروجی به کندانسور بررسی شود.

فشار تقطیر کندانسور بالاست

(در کندانسورهای هوایی)

1-دبی هوای ورودی به کندانسور کم است

2-کندانسور  کثیف شده است و یا دچار گرفتگی شده است

3-فن کندانسور کوچک هستند و یا خراب شده‌اند

4-دور فن کندانسور برعکس است

5-جهت باد غالب بر خلاف حرکت فن است

تمیزی ظاهری کندانسور بررسی شود.

کندانسور با آب شستشو شود.

دبی کندانسور بررسی شود.

توالی فازها و جهت چرخش بررسی شود.

 

مطالب علمی

ارتباط با آموزشگاه دانش تاسیسات

شعبه تهران

شهر ری، سه راه ورامین، خیابان شهید غیوری، کوچه صالحی ، سرای محله شهید غیوری

تلفن:  09030770446

02136657315 - 02133372675

لوکیشن آموزشگاه دانش تاسیسات تهران

--------------------------

شعبه اصفهان

هشت بهشت غربی، انتهای ملک شمالی، نبش کوچه ریخته گران، روبروی قرض الحسنه ابوذر

تلفن: 03132722459

09909516260

09030770446

 لوکیشن آموزشگاه اصفهان

سامانه پیامک

5000203002020

جهت ثبت نام مشخصات خود را به شماره فوق پیامک نمائید.