بررسی مدار سیکل تبرید کولر گازی اسپلیت
شیر های سرویس دو راهه (2 way valve) و سه راهه (3way valve) روی بدنه پنل خارجی و در مسیر مایع ورود و گاز خروجی به اواپراتور نصب شده اند. در تابستان با عبور مایع مبرد از لوله موئین (capillary tube) مبرد دچار افت فشار ناگهانی می شود. همین افت فشار موجب کاهش ناگهانی دما شده و در اواپراتور شروع به جذب حرارت یا در اصطلاح خنک کاری می کند. این فرایند با تبدیل کل مبرد مایع به گاز مبرد در طول اواپراتور صورت می پذیرد.
یکی از مواردی که در دوره های آموزش کولر گازی فنی حرفه ای در آموزشگاه دانش تاسیسات بدان پرداخته می شود آشنایی کامل دانشجویان با سیکل تبرید به صورت عملی می باشد
گاز مبرد خروجی از اواپراتور پس از عبور از شیر سرویس(3way valve) وارد شیر تغییر فصل (4way valve) میگرد و از آنجا پس از عبور از آکومولاتور وارد کمپرسور می شود.
در برخی از کمپرسور ها بدلیل ساختمار آنها آکومولاتور وجود ندارد و پوسته کمپرسور نقش آکومولاتور را باز می کند. به طور کلی در کولر های گازی کمپرسور روتاری الزاما با آکومولاتور نصب می شوند.
گاز مبرد سرد که تا این مرحله اندکی نیز سوپرهیت شده است وارد کمپرسور می شود.
معنی واژه سوپرهیت، فوق گرم می باشد ولی بدین معنا نیست که دمای این گاز در زمان ورود به کمپرسور گرم باشد بلکه این دما در حال واقعی بسیار سرد و خنک می باشد و مفهوم سوپرهیت در اینجا با توجه به دمای نقطه جوش مبرد که برای گاز R22 در حدود -51 درجه سانتی گراد می باشد معنی دارد.
نکته مهم : علت اینکه گاز مبرد در لحظه ورود به کمپرسور باید چند درجه سوپر هیت باشد این است که کمپرسور ها برای فشرده سازی گاز طراحی شده اند و مایعات قابلیت تراکم پذیری ندارند لذا در صورتی که مایع، وارد کمپرسور شود اجزاء مکانیکی کمپرسور دچار آسیب جدی شده و خسارت جبران ناپذیری وارد می شود لذا برای اطمینان از عدم ورود مایع مبرد به کمپرسور وجود چند درجه سوپرهیت گاز ضروری می باشد. در ادامه کتاب به روش محاسبه سوپرهیت در کولر گازی پرداخته خواهد شد.
اگر به دنبال پیدا کردن علت یخ زدن کولر گازی هستید و یا علت خاموش نشدن اسپلیت خود را نمیدانید با ما همراه باشید.
در ادامه فرایند سیکل کار کولر گازی گار مبرد خنک و سوپرهیت وارد کمپرسور می شود. در آنجا بدلیل فشرده شدن و نیز جذب گرمای ناشی از کار مکانیکی کمپرسور، گاز مبرد خنک وارد شده به شدت داغ می شود.
شاید برایتان سوال پیش بیاد که چرا باید گاز مبرد فشرده شود؟
در جواب باید عرض کنم فشردهسازی گاز مبرد برای تبدیل آن به حالت مایع و تکرار چرخه سرمایش ضروری می باشد.
اگر گاز ورودی به کمپرسور به اندازه کافی خنک نباشد، کمپرسور به درستی خنک سازی نشده و سیم پیچ آن داغ می شود. در این شرایط علاوه بر افزایش آمپر کمپرسور امکان سوختن سیم پیچ نیز وجود دارد. قطعه ایمنی اورلود به همین منظور در داخل کمپرسور قرارداده شده است.
گاز مبرد پر فشار مجددا از شیر چهار راهه عبور کرده و جهت خنک شدن و تبدیل به مایع وارد کندانسور می شود. کندانس واژه لاتین چگلش یا تقطیر می باشد.
علت نامگذاری کندانسور به این نام بدین دلیل است که در کندانسور عمل تبدیل گاز به مایع (چگالش یا همان تقطیر) صورت می پذیرد. واژه معادل تقطیر در زبان انگلیسی کندانس می باشد لذا به محلی که کندانس یا تقطیر روی می دهد کندانسور گفته می شود.
اگر کندانسور به هر دلیلی ( کثیفی سطح کندانسور، نصب نا صحیح، خرابی فن و ...) نتواند گرما را به خوبی دفع نماید، علاوه بر بالا رفتن فشار که باعث کاهش راندامان می شود، گاز به طور کامل به مایع تبدیل نمی شود.
پس از اینکه تمامی گاز در کندانسور به مایع تبدیل شد، مایع به لوله موئین رسیده و چرخه مجددا تکرار می شود. در حالت تابستانی بدلیل اینکه شیر یک طرفه (Check Valve) در جهت مسیر مبرد قرار گرفته مانع از عبور مایع نمی شودو عملا لوله موئین اول بی اثر می شود. در صورت معکوس شدن چرخه تبرید ( در حالت گرمایش) مبرد مجبور به عبور از هر دو لوله موئین می باشد.