آموزش مدار فرمان چیلر تراکمی با ظرفیت 80 تا 160 تن تبرید تولید شرکت کریر آمریکا
(شکل شماره 4-26) دیاگرام مربوط به چیلرتراکمی ساخت شرکت کریر میباشد که دارای 4 عدد کمپرسور رفت و برگشتی و دو مدار تبرید جداگانه میباشد.
برق مدار فرمان مسیر L1,L2 وارد میشود و پس از عبور از کلید اصلی (CB5) وارد مسیر اول میشود. در این مسیر با توجه به قرارگیری تیغههای بسته CHR1,CHR2,CHR3,CHR4 برق به هیترهای محفظهروغن CH1,CH2,CH3,CH4 میرسد. در بسیاری از دستورالعملها تاکید میشود، 24 تا 48 ساعت قبل از راهاندازی چیلر، کلید اصلی برق دستگاه وصل شود، علت اصلی این هشدار، روشن نمودن این هیترها قبل از راهاندازی دستگاه میباشد.
با فشردن کلید ST، برق از طریق تیغه بسته کنتاکت (RR) در صورت بسته بودن تیغههای SM1,SM2 و OPS1,OPS2 و HP1,HP2 به کنتاکتور (CR1) میرسد و این کنتاکتور فعال میشود. کنتاکتور (CR2) با توجه به قرارگیری تیغه (LP1) در این مسیر و قطع بودن این کنتاکت، هیچ تغییری پیدا نخواهد کرد. در همین زمان با فشردن کلید ST، برق از طریق تیغه بسته کنتاکت (RR)، در صورت بسته بودن تیغههای SM4,SM3 و OPS4,OPS3 و HP4,HP3 به کنتاکتور (CR3) میرسد و این کنتاکتور فعال میشود. کنتاکتور (CR4) با توجه به قرارگیری تیغه (LP1) در این مسیر و قطع بودن این کنتاکت، هیچ تغییری پیدا نخواهد کرد. از طرف دیگر، برق به طور همزمان، با عبور از کلید (LWTC) (کنترل حداقل دمای آب چیلد) وارد ترموستات هشت مرحلهای این دستگاه میشود. این ترموستات از 8 پایه C1,C2,C3,C4,C5,C6,C7,C8 تشکیل شده است که هر مرحله از فعالیت دستگاه، توسط یکی از این پایهها کنترل میشود. در ادامه به تشریح هریک از این مراحل میپردازیم.
برخی از موارد زیر در کلاس آموزش چیلر و آموزش سردخانه فریونی مورد بررسی قرار می گیرد
مرحله اول:
برق از طریق تیغه (C1) از پایه (NC) به پایه (NO) میرسد. سپس مسیر به دو قسمت تقسیم میشود در مسیر اول برق به تیغه (NC) کنتاکت (C5) رسیده و از آنجا، شیربرقی بی بار کننده (U3) را فعال میکند. در همان لحظه از طریق کلید تغییر وضعیت (T5)،برق به پشت تیغههای باز CR4,CR3 میرسد ولی چون در مرحله قبل کنتاکتور (CR3)فعال شده بود، جریان در این مسیر برقرار میشود و شیربرقی (LLS2) تحریک میشود. با فعال شدن شیربرقی مدار خط مایع، باز میشود و فشار در بخش (LP) افزایش پیدا میکند و منجر به وصل شدن کلید کنترل فشار (LP2) (دربالای نقشه) میشود. در همان لحظه، کنتاکتور (CR4) نیز برقدار میشود. با برقدار شدن این کنتاکتور تیغه باز (CR4)،بسته میشود و جریان برق به کنتاکتور کمپرسور (C3) میرسد. به طور همزمان لامپ سیگنال (R3) روشن میشود و کنتاکتور (CHR3) نیز، فعال میشود که منجر به خاموش شدن هیتر محفظهروغن کمپرسور شماره 3 میگردد.
در مرحله اول شاهد تغییرات زیر هستیم:
1- روشن شدن کمپرسور شماره 3
2- عمل کردن شیربرقی کنترل ظرفیت شماره 3
3- عمل کردن شیربرقی کنترل ظرفیت شماره 1
4- خاموش شدن هیتر محفظهروغن کمپرسور شماره 3
5- روشن شدن لامپ سیگنال مربوط به کمپرسور شماره 3
6- عمل کردن شیربرقی خط مایع شماره 2
7- وصل شدن برق مربوط به هیتر کلید کنترل فشار روغن
نکته: در این شرایط، اگر فشار روغن پس از راهاندازی به حد مطلوب برسد، هیتر مربوطه از مدار خارج میشود در غیراینصورت پس از گذشت 60 تا 120 ثانیه، تیغههای M,L مربوط به کلید (OPS3) از همدیگر باز شده و بهدلیل قطع شدن برق کنتاکتورهای CR3,CR4، کمپرسور شماره 3 نیز خاموش میشود.
مرحله دوم :
در این مرحله برق تا پایه (C2) رسیده بود با تحریک این کنتاکت توسط ترموستات (TH)، جریان به کلید (TS) رسیده و از آنجا برق تا پشت تیغههای باز CR1,CR2 میرسد. با توجه به اینکه (CR1)در مرحله اول وصل بود این تیغه به صورت بسته بوده و جریان به شیربرقی خط مایع (LLS1) میرسد و مسیر خط مایع باز میشود. باز شدن خط مایع موجب افزایش فشار در قسمت (LP) میشود و کلید (LP1)(در بالای مدار) وصل میشود و در این لحظه برق به کنتاکتور (CR2) میرسد، که منجر به بسته شدن تیغه باز این کنتاکتور و در نتیجه رسیدن برق به کمپرسور شماره (C1) خواهد شد. به طور همزمان لامپ سیگنال (R1) روشن میشود و کنتاکتور (CHR1) نیز فعال میشود که منجر به خاموش شدن هیتر محفظهروغن کمپرسور شماره 1 میگردد.
در مرحله دوم، شاهد تغییرات زیر هستیم:
1- روشن شدن کمپرسور شماره 1
2- خاموش شدن هیتر محفظه روغن کمپرسور شماره 1
3- روشن شدن لامپ سیگنال مربوط به کمپرسور شماره 1
4- عمل کردن شیربرقی خط مایع شماره 1
5- وصل شدن برق مربوط به هیتر کلید کنترل فشار روغن
نکته: در این شرایط اگر فشار روغن، پس از راهاندازی به حد مطلوب برسد، هیتر مربوطه از مدار خارج میشود در غیر اینصورت، پس از گذشت 60 تا 120 ثانیه، تیغههای M,L، مربوط به کلید (OPS1)، از همدیگر باز شده و بدلیل قطع شدن برق کنتاکتورهای CR2,CR1، کمپرسور شماره 1 نیز خاموش میشود.
آموزش تعمیر و نصب کولرگازی اسپیلت
مرحله سوم :
در این مرحله با وصل شدن کلید (C3)، در مرحله اولشیر برقی (U3) غیر فعال میشود و کمپرسور شماره 3 که در مرحله اول با نصف ظرفیت وارد مدار شده بود، تمام ظرفیت به فعالیت ادامه میدهد.
مرحله چهارم :
وصلشدن کنتاکت (C4) بهمعنای قطع شدن شیربرقی کنترل ظرفیت (U1) میباشد، در این وضعیت کمپرسور شماره 1 با تمام ظرفیت در مدار کار میکند.
مرحله پنجم :
با وصل شدن کنتاکت (C5)، برق از طرفی به پایه (NC) مربوط به کنتاکت (C6) میرسد و موجب فعال شدن شیربرقی بیبارکننده (U3) میشود. از طرفی برق از کنتاکت (CR2) (که در این شرایط در وضعیت بسته قرار دارد) میگذرد و موجب فعال شدن کنتاکتور کمپرسور شماره 2 (C2) میشود و به طور همزمان لامپ سیگنال (R2) روشن میشود و نیز کنتاکتور (CHR2) نیز فعال میشود که منجر به خاموش شدن هیتر محفظه روغن کمپرسور شماره 2 میگردد.
نکته: در این شرایط، اگر فشار روغن پس از راهاندازی به حد مطلوب برسد، هیتر مربوطه از مدار خارج میشود در غیراینصورت پس از گذشت 60 تا 120 ثانیه تیغههای M,L مربوط به کلید (OPS2) از همدیگر باز شده و بدلیل قطع شدن برق کنتاکتورهای CR2,CR1 کمپرسور شماره 2 نیز خاموش میشود.
در مرحله پنجم، شاهد تغییرات زیر هستیم:
1- روشن شدن کمپرسور شماره 2
2- خاموش شدن هیتر محفظه روغن کمپرسور شماره 2
3- روشن شدن لامپ سیگنال مربوط به کمپرسور شماره 2
4- وصل شدن برق مربوط به هیتر کلید کنترل فشار روغن
5- عمل کردن شیربرقی کنترل ظرفیت شماره 3
مرحله ششم:
در این مرحله با وصل شدن کلید (C6)، شیربرقی (U3) غیرفعال میشود و کمپرسور شماره 3 که در مرحله قبل با نصف ظرفیت وارد مدار شده بود، تمام ظرفیت به فعالیت ادامه میدهد.
مرحله هفتم:
در این مرحله با وصل شدن کلید (C7)، برق به کلید (CS4) میرسد. کاربرد این کلید در شرایطی است که کمپرسور شماره 4 بهعنوان رزرو در نظر گرفته شده باشد که میتوان این کلید را در وضعیت قطع قرار داد و کمپرسور 4 را به طور کلی از مدار خارج نمود.
در صورت وصل بودن این کلید، برق از کنتاکت (CR4) (که در این شرایط بسته میباشد) عبور کرده و کمپرسور شماره 4 استارت میشود. به طور همزمان، لامپ سیگنال (R4) روشن میشود و کنتاکتور (CHR4) فعال میشود و هیتر محفظه کارتل کمپرسور شماره 4 از مدار خارج میشود و همزمان هیتر حفاظتی کلید کنترل فشار روغن فعال میشود. از طرفی دیگر با اتصال برق به پایه (NC) کنتاکت (C8)، شیربرقی بی بارکننده (U3) مجددا فعال میشود. درحالحاضر، سه کمپرسور در حال کار با تمام ظرفیت میباشند و کمپرسور شماره 3 با نصف ظرفیت در حال کار است.
در مرحله هفتم، شاهد تغییرات زیر هستیم:
1- روشن شدن کمپرسور شماره 4
2- خاموش شدن هیتر محفظه روغن کمپرسور شماره 4
3- روشن شدن لامپ سیگنال مربوط به کمپرسور شماره 4
4- وصل شدن برق مربوط به هیتر کلید کنترل فشار روغن
5- عمل کردن شیربرقی کنترل ظرفیت شماره 3
مرحله هشتم :
در این مرحله کنتاکت (C8)، تغییر وضعیت میدهد و شیربرقی بی بارکننده (U3)، از مدار خارج میشود. در این حالت، تمامی کمپرسورها با ظرفیت کامل در مدار قرار گرفتهاند.
شعبه تهران:
شهر ری 02133372675- 09902408636
شعبه اصفهان:
خیابان هشت بهشت غربی-انتهای ملک شمالی
03132722459 - 09139598636
سامانه پیامک
5000203002020