آشنایی با برق و برد کولر گازی | آموزش کولر گازی با مدرک معتبر

آموزش تعمیرات پکیج چیلر کولرگازی با مدرک رسمی زیر نظر سازمان فنی حرفه ای کشور جهت ورود به بازار

سلام من در خدمت شما هستم هر سوالی دارید از من بپرسید...

ثبت نام از طریق واتس اپ
Close and go back to page

این مطلب از سری مقالات آموزش کولر گازی می باشد که توسط تیم فنی آموزشگاه دانش تاسیسات تهیه و ارائه گردیده است.

تبلیغ

آموزش تعمیر برد کولر گازی و اموزش نصب برق کولر گازی بخش مهمی از یادگیری و مهارت تعمیر و عیب یابی کولر گازی اسپلیت می باشد که در آموزش چیلر و آموزش تهویه مطبوع نیز کاربرد فراوانی دارد. آموزش تعمیر برد کولر اسپلیت در طول دوره به طور کامل و به صورت عملی به کارآموزان و متقاضیان ارائه میگردد. آموزش تعمیرات برد کولر گازی مدرک جداگانه ای ندارد و این موضوع جزء سرفصل های اموزش کولر گازی می باشد. در حقیقت اگر عملکرد صحیح هریک از اجزا برد کولرگازی را بدانیم می توانیم با تست این تجهیزات الکتریکی به عیب برد کولر پی ببریم.

هزینه آموزش تعمیر تاسیسات ساختمان

نام دوره

قیمت دوره

شروع دوره

ثبت نام

آموزش جامع نصب و تعمیر کولر گازی

تماس بگیرید

اول هر ماه

ثبت نام تاسیاست

آموزش نصب و تعمیر پکیج

تماس بگیرید

اول هر ماه

ثبت نام دوره تاسیسات

آموزش تعمیرات یخچال

تماس بگیرید

اول هر ماه

ثبت نام دوره های اموزش تاسیسات 

آموزش تعمیر چیلر 

تماس بگیرید

اول هر ماه

اموزش تاسیسات ساختمان در تهران و اصفهان  

  

آموزش نصب برق کولر گازی

(شکل شماره 2-5) مربوط به دستگاه‌های تبرید (کولرهای گازی اسپیلت) در ظرفیت‌های متوسط با برق تک‌فاز و مجهز به ترموستات تنظیم دور فن کندانسور می‌باشد. همانگونه که در نقشه مشاهده می‌شود، بدلیل رعایت اصول ایمنی در دستگاه‌های ظرفیت بالا، برق اصلی دستگاه به صورت مستقل به پایه‌های وN پنل کندانسور که در بیرون ساختمان نصب می‌شود، متصل می‌گردد. پایه N وN(2) به یکدیگر اتصال کوتاه (Jumper) می‌شوند و پایه L و L(1)، پس از اتصال به فیوز 5 آمپری با یکدیگر جامپر می‌شوند. علت اصلی قرار دادن این فیوز جلوگیری از عبور آمپر بیش از حد از سیم‌های داخلی ساختمان می‌باشد و در صورت بروز کوچکترین اتصالی در برق پنل داخلی و سیم کشی بینابین، این فیوز قطع شده و برق اصلی پنل داخلی را قطع می‌نماید.

نکته : در زمان تعویض این فیوز، از قطع کامل برق دستگاه اطمینان حاصل نمائید، چراکه احتمال برق گرفتگی وجود دارد.

درصورت سالم بودن فیوز شیشه‌ای 5Amp، برق به برد پنل داخلی رسیده و پس از فعال شدن رله‌ها و صدور فرمان، برق به پایه 3 میرسد.

 

پایه شماره 3 وظیفه فعال نمودن رله کمپرسور (Main Relay) را به‌عهده دارد، لذا با اتصال برق به این پایه، رله مربوطه تحریک شده و برق اصلی از پایه L به سوکت C کمپرسور می‌رسد و با توجه به اینکه سوکت‌های R , S کمپرسور به خازن متصل شده است، کمپرسور استارت می‌گردد. هم‌زمان برق از پایه شماره 3 به ترموستات محیط خارج نیز می‌رسد و با توجه به شرایط دمای بیرون، فن کندانسور با دور کم، یا دور زیاد کار می‌کند.

نکته : چنانچه در این مدار برق از پایه شماره 3 به صورت مستقیم به پایه  C کمپرسور متصل گردد، فیوز شیشه‌ای 5Amp خواهد سوخت.

در این دستگاه‌ها به جای رله اصلی، می‌توان از یک‌عدد کنتاکتور ساده استفاده نمود. همچنین ترموستات فن کندانسور، وظیفه کنترل دور فن را با توجه به دمای محیط پیرامون به‌عهده دارد. بعنوان مثال در ابتدای صبح که هوا خنک می‌باشد، فن کندانسور با دور کم و با بالا رفتن دمای محیط بیرون، فن کندانسور با دور زیاد، وارد مدار می‌شود.

-         در این دستگاه از دو عدد خازن دو پایه برای راه‌اندازی کمپرسور و فن کندانسور استفاده شده است که با توجه به ظرفیت خازن‌ها می‌توان آنها را با یک‌عدد خازن سه پایه تعویض نمود.

  

چیلر

شکل 2-5: مدار فرمان دستگاه تبرید با ظرفیت تقریبی 3 تن‌تبرید مجهز به ترموستات کندانسور.

 جهت تهیه کتاب چیلر نوشته مهندس شمندی از طریق همین سایت به صورت خرید اینترنتی اقدام نمائید.

  اینستا

 

ترانسفورماتور در برد کولر گازی

ترانسفورماتور ولتاژ مورد نیاز المان های برد کنترل ( آی سی ، رله ها ، ... ) را تامین می کند.

بعضی ترانسفورماتور ها دارای یک ورودی و دو خروجی می باشد. ورودی 220 وات و خروجی 9 و 12 ولت است. بدلیل وجود تلفات الکتریکی ترانسورماتور ها در هنگام کار گرم می شوند. برای حفاطت از گرمای بیش از اندازه یک فیوز حرارتی بروی ترانس قرار داده شده است.

فیوز حرارتی به صورت سری با مدار سیم پیچ اولیه قرار می گیرد و در صورت سوختن فیوز حرارتی برق ورودی به ترانسفورماتور در نتیجه برق ورودی به برد کنترل قطع می شود.

مشخصات فیوز حرارتی :

ولتاژ : 250 ولت

جریان : 10 آمپر

دما : 77 درجه سانتی گراد

فیوز حرارتی که در این قسمت قرار می گیرد داخل یک پوشش پلاستیکی قرار دارد و در 77 درجه سانتی گراد عمل می کند و مدار را قطع می کند.

به صورتی بر روی ترانس نصب می شود که کاملا گرمای هسته را حس کند.

 

روش های تست ترانسفورماتور در تعمیرات برد کولر گازی

یکی از روش های تست کردن ترانسفورماتور استفاده از اهم متر است. بدین صورت که در کولر های اسپیلیت و یا پنجره ای ترانس برد را از روی برد کنترل جدا کرده و مقدار مقاومت های ورودی و خروجی آن را کنترل کنید.

اگر مقدار مقاومت سیم پیچ ورودی در حدود 300 اهم باشد سیم پیچ اولیه سالم است. و اگر مقدار سیم پیچ اولیه بی نهایت باشد به احتمال زیاد فیوز حرارتی روی ترانس سوخته است. برای اطمینان از سوختن فیوز حرارتی ان را از روی ترانس باز کرده پوشش پلاستیکی فیوز را جدا کرده و پروب های اهم متر را به دو سر آن متصل کنید . اگر فیوز حرارتی سالم باشد اهم متر مقدار صفر را نشان می دهد و اگر اهم متر مقدار بی نهایت را نشان داد فیوز حرارتی معیوب است و باید تعویض گردد.

برای تست سیم پیچ های ثانویه ( خروجی ) ترانسفورماتور پروب اهم متر را به دو سر سیم های زرد متصل کنید. در صورت سالم بودن سیم پیچ این قسمت اهم متر در حدود 2 اهم را نشان می دهد. سپس پروب اهم متر را به دو سر سیم های سفید متصل کنید در صورت سالم بودن سیم پیچ اهم متر در حدود 5 / 5 اهم را نشان می دهد.

روش دیگر:

اتصال ورودی ترانس به ولتاژ 220 ولت و اندازه گیری ولتاژ خروجی ترانس با استفاده از ولت متر می باشد. بدین صورت که ورودی ترانس را به ولتاژ 220 ولت برق شهر و سیم های زرد رنگ خرجی را به ولت متر  ( ولت متر را روی رنج V قرار دهید .) متصل کنید. مقدار ولتاژی که توسط ولت متر قرائت می شود باید اندکی بیشتر از 12 ولت باشد و پس از اتصال پروب های ولت متر به سیم های سفید خروجی مقدار ولتاژی که ولت متر باید نشان دهد اندکی بیشتر از 9 ولت است. در غیر این صورت همانند روش های قبلی فیوز حرارتی را از روی ترانسفورماتور باز کرده و تست کنید. در صورت سالم بودن فیوز حرارتی بدون تردید ترانس معیوب است و باید تعویض گردد.

 

توجه داشته باشید که هر آی سی رگولاتور یک ولتاژ خاص است که به وسیله شماره روی آن قابل تشخیص است ( انواع معمولی آی سی های رگولاتور موجود در بازار برای ولتاژ های 5 و 6 و 9 و 12 به ترتیب شماره های 7805 ، 7806 ، 7809 و 7812 می باشند ).

برای هر یک از خروجی های ترانسفورماتور یک سری دیود و آی سی جداگانه تعبیه شده است.

برای تست آی سی رگولاتور بر روی برد ابتدا خروجی ترانس را به برد کنترل متصل نمایید و پس از اعمال ولتاژ 220 ولت به ورودی ترانس ولتاژ پایه خروجی و پایه وسط آی سی رگولاتور را اندازه گیری کنید اگر ولتاژی مشاهده نشد ، آی سی را عوض کنید.

 

یک سو سازی در برد کنترل کولر گازی

برای تغذیه المان های برد کنترل باید ولتاژ خروجی ترانسفورماتور که یک ولتاژ متناوب است تبدیل به ولتاژ مستقیم شود برای این کار از دیود استفاده می شود.

اگر چهار عدد دیود یک سو ساز پشت سر هم بسته شود تشکیل یک دیود پل را می دهد.

برای اینکه در خروجی یک ولتاژ کاملا تثبیت شده داشته باشیم می توان از یک ای سی رگولاتور استفاده کنیم. این آی سی خروجی دیود پل نصب می گردد.

از آی سی رگولاتور زمانی استفاده می شود که نیاز به ولتاژ کاملا صاف و رگوله شده باشد ( مثلا برای استفاده در مدار های تقویت کننده صوتی ) و یا هنگامی که ولتاژ مورد استفاده ما از ولتاژ مورد نظر مقداری بیشتر است در این حالت نیز با قرار دادن یک آی سی رگولاتور بین منبع تغذیه و مدار مصرف کننده ولتاژ مورد نظر ما به دست می آید. باید توجه داشت حداکثر جریانی که از یک ای سی رگولاتور معمولی می توان دریافت کرد در حدود نیم امپر است. و در صورت کشیدن جریان امپر بیشتر ای سی گرم می شود و باید برای ان رادیاتور خنک کننده قرار داد تا از سوختن ای سی جلوگیری شود ( رادیاتور می تواند از ورقه المینیومی به ضخامت یک میلی متر و ابعاد 5 * 10 ساخته شود و سپس به وسیله پیچ و مهره بر روی ای سی نصب گردد.

 

ترمینال ورودی یونیت داخلی کولر گازی

ترمینال ورودی در دونیت داخلی محل اتصال سیم های برق ورودی به دستگاه و سیم های ارتباطی بین یونیت داخلی و خارجی می باشد.

اگر اتصال بین سر سیم ها و سوکت ترمینال به درستی انجام نگیرد بدلیل عبور جریان زیاد از این نقاط امکان به وجود امدن جرقه و در نتیجه داغ شدن و سوختن ترمینال وجود دارد.

برای حفاظت از دستگاه در مقابل این حالت ، یک فیوز حرارتی در پشت ترمینال تعبیه شده است که در صورت داغ شدن ترمینال جریان دستگاه را قطع می کند. فیوز مورد نظر در 70 درجه سانتی گراد قطع می شود.

برای تست فیوز حرارتی ابتدا سوکت فیوز را روی برد کنترل جدا کنید و سپس پروب های اهم متر را به دو سر سوکت و یا دو سر فیوز حرارتی متصل کنید. اگر اهم متر مقدار صفر را نشان داد فیوز حرارتی سالم است در غیر این صورت فیوز حرارتی را تعویض کنید.

 

مبدل جریان در تعمیر برد کولرگازی

قبل از معرفی مبدل جریات لازم است اساس کار یک ترانسفورماتور به صورت مختصر شرح داده شود.

ترانسفورماتور وسیله ایست برای تبدیل قدرت الکتریکی بک مدار به قدرت الکتریکی با همان فرکانس در مدار دیگر . ساده ترین شکل ترانسفورماتور شامل دو سیم پیچ است که از نظر الکتریکی از یکدیگر جدا بوده ولی از نظر مسیری با مقاومت مغناطیسی کم با ارتباط دارند.

اگر یکی از سیم پیچ ها به یک منبع ولتاژ متناوب وص شود. فوران متناوبی که توسط سیم پیچ در هسته ایجاد می گردد باعث القای نیروی در سیم پیچ دوم می شود. حال اگر مدار سیم پیچ دوم بسته شود جریانی از ان می گذرد . بنابراین انرژی الکتریکی از سیم پیچ اول به سیم پیچ دوم منتقل می شود.

سیم پیچ اول که ولتاژ آن از ولتاژ  AC تامین می شود، سیم پیچ اولیه نامیده می شود. و سیم پیچ دیگر را که انرژی الکتریکی از ان گرفته می شود، سیم پیچ ثانویه نامیده می شود.

حال به شرح جریان می پردازیم.

برای اندازه گیری جریان در یک مدار می بایست یک امپرمتر را با مصرف کننده سری بست. هرچه مصرف کننده بزرگتر باشد یعنی جریان بیشتری را مصرف کند وسیله اندازه گیری بزرگتری مورد نیاز است.

برای دوری جستن از شدت جریان های بزرگ در دستگاه های اندازه گیری و همچنین برای کوچک کردن این وسایل از مبدل جریان یا ترانس جریان (CT) استفاده می شود.

ترانس جریان همان ترانس فورماتور است فقط به جای سیم پیچ اولیه یک سیم حامل جریان از وسط هسته عبور می کند. متناسب با فلومغناطیسی که سیم حامل جریان به وجود می اورد نیرویی در سیم پیچ ثانویه القا می شود. طبیعی است که این نیروزی القایی نسبت به حالت سیم پیچی شده بسیار کمتر است.

در برد های کولر لازم است جریانی که توسظ قسمت های مختلف مصرف می شود در هر لحطه اندازه گیری و اگر به هر دلیلی جریان مصرفی دستگاه از یک حد مشخصی بیشتر شود برد کنترل فرمان قطع کمپرسور موتور فن یونیت خارجی و ... را صادر می کند.

در بعضی از کولر های بوتان حالت اورلود زمانی اتفاق می افتد که جریان مصرفی کولر از 13 امپر تجاوز نکند.

ولتاژ القا شده در سیم پیچ ثانویه ترانس در هر لحظه توسط برد کنترل اندازه گیری می شود. اگر مقدار ولتاژ اندازه گیری شده از حد مجاز بیشتر باشد فرمان قطع توسط برد کنترل صادر می شود.

 

ترمیستور در آموزش نصب مدار برق کولر گازی

نام ترمیستور از کلمه  TERMAL به معنای حرارتی و  RESISTOR به معناب مقاومت گرفته شده است. ترمیستور ها نیمه هادی های غیر فعال و حساس به دما هستند که در هنگام قرار گرفتن در معرض تغییر دمای پیرامون خود تغییرات زیادی در مقاومت الکتریکی انها ایجاد می شود. ترمیستو ها در شکل ها و اندازه های مختلفی ساخته می شوند.

ترمیستور می تواند در خروجی ولتاژ های پیوسته تولید کند وو میزان دما می تواند به سادگی و با به کار بردن یک ولت متر نشان داده شود. اگر چه این شیوه می تواند برای بعضی از کاربرد ها قابل قبول باشد ولی اندازه گیری دقیق دما و نمایش ان احتیاج به روش های دیگری دارد.

دما به وسیله ترمیستور اندازه گیری میشود. و ولتاژ متناسب با ان تولید می گردد. این ولتاژ به وسیله یک فیلتر پایین گذر تصفیه می شود. و نویز فرکانس بالا حذف می گردد. خرجی فیلتر با به کار بردن یک مبدل  A / D به شکل دیجیتال تبدیل می گردد. سپس این ولتاژ دیجیتالی شده یه وسیله میکرو کنترلر خوانده می شود و مقاومت ترمیستور محاسبه می گردد و بر روی یک صفحه نمایش دیجیتالی مناسب مانند یک  LCD نشان داده شود.

ترمیستور را می توان در مدارهای  اندازه گیری یا در جاهایی که احتیاج به تصحیح رفتار مدار در مقابل تغییرات درجه حرارت می باشد، به کار برد.

NTC (  NEGATIVE TERPERATURE COEFFICIENT) با ضریب حرارتی منفی که با افزایش دما مقاومت ان کاهش می یابد.

 PTC (  POSITIVE TERPERATURE COEFFICIENT ) با ضریب حرارتی مثبت که با افزایش دما مقاومت ان افزایش می یابد.

ترمیستوری که در برد های کولر جهت جهت اندازه گیری دما مورد استفاده قرار می گیرد از نوع NTC ( با ضریب حرارتی منفی ) می باشد.

برای محافظت از ترمیستور ها از صدمات مکانیکی و محیطی روی ترمیستور را با یک پوشش شیشه ای یا اپوکسی می پوشانند و بسته به محل قرار گیری ترمیستور پوشش دیگری از جنس فلز یا پلاستیک روی ان قرار می دهند.

مقاومت ترمیستور ( استفاده شده در برد های کولر ) در دمای محیطی 20 درجه سانتی گراد ، 5 کیلو اهم می باشد که با استفاده از اهمتر می توان مقدار ان را اندازه گیری کرد.

وریستور VDR

وریستور ( VOLTAGE DEPENDENT RESISTOR) نوعی مقاومت وابسته به ولتاژ است. برای حفاظت قطعات و مدارات الکتریکی در برابر ولتاژ های اضافی مورد استفاده قرار می گیرد.

این قطعه در مدار به صورت موازی با مصرف کننده قرار می گیرد.

اگر ولتاژ ورودی در محدوده ولتاژ وریستور باشد، مقاومت وریستور به صفر می رسد و به دلیل موازی بودن با منبع تغذیه یک اتصال کوتاه در مدار رخ می دهد.

در این حالت فیوز می سوزد و باعث قطع شدن جریان کل مدار می شود. این عمل وریستور باعث محافظت از مصرف کننده های موجود در مدار در مقابل ولتاژ اضافی می شود.

برای محافظت از مدار در مقابل ترکیدن احتمالی وریستور ئر هنگام اتصال کوتاه شدن یک پوشش پلاستیکی روی وریستور کشیده می شود. برای اطمینان از سالم بودن وریستور پروب های اهم متر را به دو سر پایه های وریستور متصل کنید . اگر اهممتر مقدار بینهایت را نشان داد وریستور سالم است در غیر این صورت وریستور معیوب است و باید ان را تعویض نمود.

  اینستاگرام

موتور هوا گردان کولرگازی

موتوری که برای به حرکت دراوردن پره های هواگردان در یونیت مورد استفاده قرار می گیرد . یک موتور پله ای ( STEPPING MOTOR) 12 ولت است.

در موتور پله ای یک روتور درونی شامل اهن رباهای دائمی توسط یک دسته از اهن رباهای خارجی که به صورت الکترونیکی روشن و خاموش می شوند، کنترل می شود. یک موتور پله ای ترکیبی از یک موتور الکتریکی DC و یک سلونویید است. موتور های پله ای ساده توسط بخشی از یک سیستم دنده ای در حالت های موقعیتی معینی قرار می گیرند. اما موتور های پله ای نسبتا کنترل شده می توانند بسیار ارام بچرخند. موتور های پله ای کنترل شده با کامپیوتر یکی از فرم های سیستم های تنظیم موقیعیت است. بویژه وقتی که بخشی از سیستم دیجیتال دارای کنترل فرمان بار باشند.

موتور های پله ای ( STEPPER MOTOR) یکی از انواع موتور های الکتریکی است که حرکت ان کاملا دقیق و از پیش تعیین شده می باشد و با ارسال بیت های 0 و 1 به سیم پیچ خای ان می توان ان را حرکت داد.

این موتور عموما دارای چهار قطب می باشد که سیم پیچ های بر روی این چهار قطب قرار می گیرند و شما با ارسال بیت های 0 و 1 این سیم پیچ ها در واقع میدان الکتریکی ایجاد می کنید که این میدان باعث حرکت روتور مغناطیسی موجود در داخل موتور پله ای می شود. البته می بایست این سیم پیچ ها را به توالی 0 و 1 کرد وگرنه موتور مطابق میل شما نخواهد چرخید.

یکی از مشخصه های این موتور زاویه حرکت ان است و هر موتوری زاویه حرکت مخصوص به خود را دارد مثلا اگر موتوری زاویه حرکتش 7 درجه باشد این موتور در هر بار که سیم پیچ هایش حاوی ولتاژ می شود 7 درجه در سمت حرکت عقربه های ساعت یا خلاف جهت ان بسته به اینکه سیم پیچ ها با چه ترتیبی ولتاژ دار می شوند خواهد چرخید . این 7 درجه چرخش برای این موتور پله ای نمونه یک پله با یک  STEP محسوب می شود. با این تعریف متوجه شدید که یک موتورپله ای در یک دور کامل ممکنه 100 تا 200 پله کمتر یا بیشتر بسته به نوع استپ موتور خواهد داشت. شما حتی می توانید یک موتور پله ای را به صورت نیم پله یعنی با نصف زاویه حرکت راه اندازی کنید. این موتور ها به صورت میکرو پله نیز حرکت می کنند در واقع منظور حرکت ریز و دقیق است.

وقتی که شما یک موتور را از نزدیک می بینیئ متوجه تعدادی سیم رنگی می شوید که از موتور بیرون امده در واقع این سیم ها هرکدام به یک سر سیم پیچ متصل هستند و یک سیم بین تمام سیم ها مشترک است.

برای تست این موتور کافی است که به سیم بندی داخلی ان توجه کنید . اغلب موتور های پله ای دارای پنج سیم در خروجی می باشند. همانطوریکه قبلا گفته شد یک سیم مشترک بین قطب ها وجود دارد ( سیم مشترک معمولا به رنگ قرمز می باشد ) ان را به یکی از پروب های اهم متر متصل کنید و سر دیگر پروب را به صورت متوالی به سرسیم های دیگر موتور اتصال دهید اگر مقدار مقاومت قرائت شده توسط اهم متر روی تمام سرسیم ها یکی بود موتور سالم است در غیر این صورت موتور معیوب است و باید تعویض گردد.

 

رله

یکی از قطعاتی که درصد زیادی از خرابی های کولر به ان مربوط می شود رله و کنتاکتور است.

رله یک سوئیچ الکتورمکانیکی است که از یک بویین و یک سری کنتاکت تشکیل شده است. در ابعاد و اندازه های مختلف ساخته می شود. با تحریک کردن بویین رله می توان مصرف کننده ای را کنترل کرد.

در هر رله چهار بخش وجود دارد: بویین ، اهرم فلزی ، فنر و کنتاکت.

رله از دو مدار مستقیم و کامل تشکیل شده است اولی شامل مداری است که یک مویین در ان قرار دارد و قسمت دوم شامل مداری است که در ان دو کنتاکن توسط یک اهرم مداری را می بندد.

در صورت عبور جریان از مدار اول ( بویین ) جریان در مدار دوم نیز برقرار می شود.

برای تست رله با استفاده از اهم متر ابتدا باید برد را از مدار سیم بندی کولر جدا کنید. سپس پروب اهم متر را به دو سر پایه های بویین رله متصل کنید. در این صورت اهممتر حدود 320 اهم را نشان می دهد.( در رله های مختلف این مقدار متفاوت است). اگر اهممتر مقدار بی نهایت یا مقدار صفر را نشان داد رله را از روی برد جدا کنید و مجددا مقدار مقاومت ان را اندازه گیری کنید. در صورتیکه مجددا مقدار اندازه گیری شده صفر یا بی نهایت باشد رله معیوب است و باید تعویض گردد.

در صورت سالم بودن بویین این بار پروب اهممتر را بر روی پایه های کنتاکت باز و مشترک قرار دهید. در صورت سالم بودن رله اهممتر مقدار بی نهایت را نشان می دهد. سپس پروب را روی پایه های بسته و مشترک قرار دهید ( در صورتی که رله دارای پایه های بسته باشد) اهممتر باید مقدار صفر را نشان دهد در غیر این صورت رله معیوب است و باید تعویض گردد.

نوع دیگری از رله که به صورت مستقیم فرمان قطع و وصل کمپرسور را صادر می کند رله  JQX-102F میباشد که در کولر هایی با ظرفیت پایین تر از 18000 مورد استفاده قرار می گیرد.

دو کنتاکت بالایی رله وظیفه قطع و وصل برق کمپرسور را بر عهده دارند. برای جلوگیری از ایجاد جرقه کنتاکت های 3 و 4 در پایین رله که در ارتباط با کنتاکت های بالایی هستند به یک خازن 1 / 0 میکرو فارادی متصل می شوند و پایه های 1 و 2 پایه های بویین رله هستند.

ولتاژ تغذیه رله 12 ولت مستقیم است.

در کولر هایی با ظرفیت 18000 وبالاتر ، بدلیل بالا بودن جریان مصرفی بغیر از استفاده از رله از یک کنتاکتور استفاده می شود. کنتاکتور ساختمانی همانند یک رله دارد و از یک بویین تحریک کننده یک هسته ، قطعات اتصال ثابت و متحرک تشکیل شده است. وقتی روی بویین محرک ولتاژ اعمال می شود هسته کشیده شده در اثر ان قطعات اتصال متحرک حرکت کرده به طوری که موقعیتشان نسبت به قطعات ثابت تغییر می کند( بسته یا باز می شود).

کنتاکتوری که در اکثر کولر بوتان استفاده می شود از نوع دو کنتاکت باز با جریان 25 امپر می باشد.

برای اطمینان از سالم بودن بویین کنتاکتور ، پروب اهم متر را روی کنتاکت های بویین قرار دهید. در صورت سالم بودن بویین اهم متر مقدار 5  / 8 کیلو اهم را نشان می دهد.

از انجاییکه کنتاکتور در داخل یونیت خارجی در معرض گرد و غبار قرار دارد حتی در تمیز ترین مناطق نیز احتمال خاک گرفتن و کثیف شدن کنتاکت ها وجود دارد که این امر باعث جلوگیری از عبور جریان الکتریکی در مدار می شود.

از این رو یکی از قطعاتی که باید سرویس شود کنتاکتور می باشد. بعد از قطع کردن برق ورودی به کولر دو پیچ روی کنتاکتور را باز کنید و درپوش روی کنتاکتور را بردارید و روی کنتاکت ها را تمیز کنید.

 

خازن راه انداز کولر اسپلیت

در یک موتور تک فاز گشتاور راه اندازی وجود ندارد یعنی محور یک موتور تکفاز بلافاصله پس از اتصال موتور به برق شروع به حرکت نمی کند. برای این کار از خازن جهت راه اندازی اتوماتیک استفاده می شود.

برای این منظور استاتور یک موتور تک فاز علاوه بر سیم بندی اصلی به یک سیم بندی اضافی که سیم بندی راه انداز نامیده می شود مجهز می گردد.

این سیم بندی با یک خازن که خازن راه انداز نامیده می شود و به صورت سری با ان متصل است به طور موازی به ترمینال های شبکه تک فاز متصل می گردد.

مجموع خازن و سیم بندی راه انداز را طوری قرار می دهند که اختلاف فاز بین جریان ها در دو سیم بندی استاتور خیلی زیاد شود ( مقدار ایده ال 90 درجه است) . از این رو موتور شبیه یک موتور دو فاز عمل می کند. این دو جریان یک فوران گردان ایجاد می کند که باعث به حرکت داوردن روتور می شود.

برای بهبود بخشیدن به نحوه کار موتور لازم است خازن و سیم بندی راه انداز از مدار خارج شود . معمولا این کار در الکتروموتور ها توسط یک کلید گریز از مرکز در داخل موتور و روی محور روتور قرار داده شده است، انجام می گیرد.

کلید گریز از مرکز به صورت سری با سیم بندی راه انداز بسته شده و در داخل موتور قرار داده می شود.

ان قطع اتوماتیک سیم بندی راه انداز اط شبکه هنگام رسیدن سرعت به 70 تا 80 درصد سرعت بار کاملش خازن توسط یک رله مغناطیسی که در داخل کمپرسور قرار دارد از مدار خارج می شود.

در مدار استارت برخی از موتور ها از رله جریان استفاده می شود.

رله جریان دارای یک مویین با سیم پیچ ضخیم و مقاومت کم می باشد.

معمولا در دستگاه های تبرید به هنگام رسیدن سرعت موتور به 70 تا 80 درصد سرعت بار کاملش ، خازن توسط یک رله مغناطیسی از مدار خارج می شود.

بویین رله با سیم بندی اصلی به صورت سری قرار می گیرد.

کنتاکت های رله با سیم بندی راه انداز به صورت سری بسته می شود.

موتور با راه اندازی و کار توسط خازن ( موتور با خازن تک مقداره)

موتور با راه اندازی و کار توسط خازن مشابه با خازن راه انداز می باشد. با این تفاوت که سیم بندی و خازن راه انداز در تمام مدت کارکرد در مدار وجود دارد.

در این نوع موتور هیچ وسیله ای برای خارج کردن خازن و سیم یچ راه انداز وجود ندارد.

به علت محدودیت در انتخاب ظرفیت خازن نمی توان بهترین و مطلوب ترین نحوه کار را به دست اورد

در این نوع موتور از خازن های 2 تا 20 میکرو فارادی استفاده می شود.

به طور کلی گشتاور راه انداز این موتور کم است و در حدودد 50 تا 100 درصد گشتاور نامی میباشد.

برای بهبود گشتاور راه اندازی این موتور از وسیله ای به نام  PTC استفاده می شود.

PTC نوعی مقاومت است که مقدار مقاومت ان با افزایش گرما افزایش می یابد.

نحوی قرار گیری ان در مدار موازی با خازن می باشد.

این نوع موتور با یک خازن بزرگ و با یک خازن کوچک کار می کند.

در لحظه راه اندازی دو خازن به صورت موازی قرار می گیرند و وقتی سرعت موتور به 75 درصد سرعت کامل رسید خازن راه انداز از مدار خارج می شود.

خازن راه انداز معمولا توسط کلید گریز از مرکز یا رله ولتاژ از مدار خارج می شود.

در برخی از موتور ها برای خارج کردن خازن و سیم بندی راه انداز از رله ولتاژ استفاده می شود. این رله دارای یک بویین با سیم پیچ باریک و مقاومت زیاد می باشد.

کنتاکت ها در حالت عادی بسته است و با خازن راه انداز به صورت سری قرار می گیرد.

در زمان شروع به کار موتور خازن راه انداز به همراه خازن کار به صورت موازی قرار دارد.

با راه افتادن موتور به وجود امدن ولتاژ القایی در سیم پیچ راه انداز بویین رله فعال می شود و کنتاکت را باز می شود و خازن راه انداز را از مدار خارج می کند.

باید توجه داشت از انجایی که باز شدن کنتاکن در بعضی از مدل ها به وزن ان بستگی دارد باید در جهت مناسب رله نصب گردد ( با توجه به راهنمای رله).

 

مراحل تست خازن راه انداز کولرگازی

برای تست خازن راه انداز کمپرسور ، لازم است حتما دو سر ترمینال خازن را توسط پیچ گوشتی اتصال کواه دو سر اهممتر ( عقربه ای) را به دو سر ترمینال خازن متصل کنید.

اگر خازن سالم باشد عقربه اهم متر در لحظه تماس گیره اهممتر با ترمینال خازن به طرف 0 اهم منحرف می شود و سپس بتدریج به طرف مقاومت های بالاتر حرکت می کند.

مقاومت صفر اهم بین دو پایه خازن و یا بین یک پایه و بدنه به معنی اتصال کوتاه در خازن و مقاومت بی نهایت بین دو پایه به معنی وجود قطعی در خازن است. در هر سه حالت خازن معیوب است وباید تعویض گردد.

خازن ها به طور کلی الکترولیتی بوده و معمولا در خارج از موتور نصب می گردد.

 

الکتروفن در آموزش تعمیر کولر گازی

وظیفه این موتور به حرکت دراوردن پروانه فن در یونیت داخلی می باشد.

این موتور دارای 6 سیم و دو سوکت مجزا می باشد که سه سیم مربوط به برق ورودی به موتور فن و خازن راه انداز می باشد و 3 سیم دیگر مربوط به قسمت محافظ الکتروفن می باشد.

در حالت کارکرد عادی فن از طریق سه سیم خروجی از موتور یک سری سیگنال به برد کنترل اعمال می گردد. اگر پروانه موتور فن به هر دلیلی از حرکت ایستذ با سرعت ان کم شد مقدار این ولتاژ کاهش می یابد.

اگر ولتاژ اعمالی از موتور به برد کنترل از حد مشخصی کمتر شود برد کنترل قطع کل سیستم را صادر می کند.

به طور کلی در موتور های الکتریکی مقداری از توان ورودی گرما تلف می شود . حال اگر گرما بیش از اندازه باشد باعث صدمه دیدن سیم پیچ های موتور و در نتیجه از کار افتادن ان می شود.

در الکتروفن یونیت داخلی برای حفاظت موتور در برابر افزایش دما یک فیوز حرارتی بر روی بدنه فن نصب شده است. فیوز مورد نظر در بالای محل وارد شدن سیم ها به موتور قرار دارد. این فیوز در دمای 100 درجه سانتی گراد مدار فن را قطع می کند و پس از سرد شدن به حالت اولیه خود بر میگردد( فیوز برگشت پذیر) و مدار را دوباره وصل می کند.

دو روش برای ایجاد تغییر سرعت در این الکتروموتور ها به کار رفته است که در هر دو کنترل سرعت توسط تغییر در شدت میدان مغناطیسی انجام می شود.

در یکی از این روشها یک قطب میدان در نقاط مختلف منشعب شده و به وسیله تغییر سر سیم ها شدت میدان مغناطیسی و در نتیجه سرعت موتور تغییر می کند.

روی برخی از برد های کولر بجای استفاده از سلکتور از چند رله استفاده می شود که هر رله برای دور خاصی در نظر گرفته شده است.

در روش دیگر از المان های الکترونیکی به جای رله استفاده می شود.

قطعه ای که برای تغییر دور موتور مورد استفاده قرار می گیردای سی  S201DH1Y می باشد.

در کولر اسپیلیت دوینل یک برد الکترونیکی در داخل یونیت خارجی وجود دارد که وظیفه ان به کا رانداختن موتور فن می باشد.

اساس کار مدار به این صورت است که هرگاه رله کمپرسور روی برد کنترل ( هر کدام از یونیت های داخلی) وصل شود، کمپرسور مربوط به ان روشن و همزمان موتور فن یونیت خارجی نیز به کار می افتد.

در صورتی که علاقه مند هستید شغل پردرامدی را فرابگیرید یا بعنوان شغل دوم تعمیرکار کولر گازی یا چیلر باشید و یا قصد مهاجرت دارید و نیازمند مدرک بین المللی فنی حرفه ای چیلر هستید توصیه میکنم، فرم ثبت نام آنلاین را تکمیل نمائید تا در اولین فرصت کارشناسان ما با شما تماس بگیرند.

مطالب علمی

ارتباط با آموزشگاه دانش تاسیسات

شعبه تهران

شهر ری، سه راه ورامین، خیابان شهید غیوری، کوچه صالحی ، سرای محله شهید غیوری

تلفن:  09104130636 - 09030770446

02136657315 - 02133372675

لوکیشن آموزشگاه دانش تاسیسات تهران

--------------------------

شعبه اصفهان

هشت بهشت غربی، انتهای ملک شمالی، نبش کوچه ریخته گران، روبروی قرض الحسنه ابوذر

تلفن: 03132722459

09909516260

09030770446

 لوکیشن آموزشگاه اصفهان

سامانه پیامک

5000203002020

جهت ثبت نام مشخصات خود را به شماره فوق پیامک نمائید.